تعطیلی ۱۲۰ کتاب فروشی کابل در پی تصویب قانون جدید پرداخت مالیات

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان از تعطیلی بیش از ۱۲۰ کتابفروشی در کابل خبر داد و گفت:‌ا ین کتابفروشی‌ها در پی قانون پرداخت مالیات در تولید،‌ توزیع و فروش کتاب که هفته گذشته تصویب شده است، تعطیل شده‌اند.

اجمل عازم رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت:‌ تعدادی از ناشران و کتابفروشان افغانستان صبح امروز شنبه 10 اسفند ماه به دلیل مصوبه جدید هیأت وزیران این کشور که مالیات بالایی برای کتاب در نظر گرفته شده است،‌ تظاهرات کردند،‌ این تظاهرات به دلیل بسته شدن بیش از 120 کتابفروشی در یک بازار کابل و 30 کتابفروشی دیگر در نقاط مختلف این شهر صورت گرفته است.

وی ادامه داد:‌ مالیات در نظر گرفته شده برای کتاب در کشور افغانستان در 3 بخش تولید،‌ توزیع و فروش بوده است‌، این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا من‌جمله افغانستان برای کتاب مالیات گرفته نمی‌شود،‌ در افغانستان نیز تا یک هفته پیش این چنین بود.

عازم با بیان این مطلب که در نظرگرفتن مالیات برای نشر  تنها موجب ضربه‌های اقتصادی به ناشران نمی‌شود،‌ گفت:‌ با توجه به مشکلات اقتصادی نشر در افغانستان این امر موجب افزایش قابل توجه قیمت کتاب شده و در نتیجه مخاطبان توانایی خریداری کتاب را نخواهند داشت‌، به همین منظور امروز ناشران افغانستان در تظاهراتی آرام اقدام به اعتراض کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ پس از ساعتی از برپایی این تظاهرات‌،  معاون فرهنگی وزارت معارف افغانستان با سران ایت تظاهرات وارد مذاکره شد و قرار بر این شد که این موضوع روز دوشنبه در جلسه هیأت وزیران مطرح شود،‌ هم‌چنین با توافق با وزارت مالیه قرار بر این شد که کتابفروشای‌های بسته شده‌، از فردا باز شده و فعالیت خود را تا دوشنبه و مشخص شدن نتیجه قطعی این موضوع ادامه دهند،‌ اگر مالیات برداشته شود که هیچ،‌ در غیر این صورت ما تظاهرات را گسترده‌تر ادامه خواهیم داد.

وی با بیان این مطلب که وضع مالبات بر تولید،‌توزیع و فروش کتاب از یک هفته پیش آغاز شده است،‌گفت:‌ در این قانون گفته شده که به دلیل اینکه کتابفروشان طی 10 سال گذشته از مالیات معاف بوده‌اند،‌ باید مالیات‌های این سال‌ها را نیز بپردازند،‌ البته اعتراض ناشران بر نرخ مالیات نیست،‌ بلکه اساسا وضع مالیات برای کتاب موجب ضربه به اقتصاد نشر در افغانستان می‌شود.

عازم با اشاره به وضعیت اقتصادی بسیار بد ناشران افغانستان گفت:‌  بسیاری از ناشران و کتابفروشان طی سال‌های گذشته به ویژه در سال جاری به دلیل وضع بد اقتصادی از کتابفروشی صرف نظر کرده‌اند،‌ امروزه متوسط قیمت کتاب در افغانستان 2 دلار یا 100 افغانی یا 5 هزار تومان است. که با وضع مالیات این قیمت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. عدم فروش کتاب،‌ نبود بازارهای مناسب‌ و.. موجب شده تا شمار کتابفروشی‌ها هر سال کاهش داشته باشد. اکنون در شهر کابل 350 کتابفروشی موجود است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان در پاسخ به این پرسش که ناشران افغانستان چه مطالبه‌‌ای از دولت آینده این کشور دارند،‌ گفت:‌ حداقل خواهش ما از دولت جدید این است که بخش نشر و کتاب را پشتیبانی کند، تا ما بتوانیم کتاب بیشتری به افغانستان وارد کنیم، زمینه پخش کتاب را در افغانستان به وسیله بازارچه‌های کتاب مساعد ساخته و حداقل تکالیف مانند مالیات و هزینه‌های اداری را متوجه ناشران کند. تا بخش خصوصی بتواند رشد کند و برای ورود به صنعت نشر تشویق شود.

وی در پایان به اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در افغانستان گفت: یکی از مشکلات فرهنگ مطالعه در افغانستان عدم دسترسی مردم به کتاب است‌، دولت جدید باید در زمینه توزیع کتاب‌های خوب افدام کند.

تعطیلی بیش از 120 کتابفروشی در کابل در حالی رخ داده است که هفته گذشته هیأتی از ناشران و کتابفروشان تهران به همراه معاون فرهنگی ارشاد در سفر به کابل زمینه‌هایی برای تبادل و تعامل بیشتر نشر ایران و افغانستان را فراهم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن