با شعرخوانی شاعران افغانستانی و ایرانی از تهران، کابل و سوئد محفل «بفرمایید فروردین» رنگ «گل سرخ» گرفت

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: نشست ویژه بهاری شهرستان ادب با حضور شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان و هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان برگزار شد.

مؤسسه فرهنگی و ادبی «شهرستان ادب» در شام چهارشنبه 21 حوت 1392 خورشیدی، میزبان آخرین نشست شعر آفتاب‌گردان‌ها در سال رو به پایان با عنوان «بفرمایید فروردین» بود که علاوه بر شاعران جوان و پیش‌کسوت ایران، اعضای هیئت مدیرۀ خانه ادبیات افغانستان نیز حضور داشتند.

در این محفل ادبی، افزون بر شعرخوانی اعضای هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان، سید ضیا قاسمی، شاعر مهاجر افغانستانی، در ارتباطی اینترنتی از سوئد شعر خواند و خبر انتشار آلبوم جدید موسیقی عارف جعفری، شاعر، آهنگ‌ساز و آوازخوان معاصر کشور نیز اعلام شد.

اجرای این برنامه بر عهده محمدحسین نعمتی، دبیر حلقه شعر آفتاب‌گردان‏های شهرستان ادب بود که برنامه را با شعری از زنده‏یاد قیصر امین‌پور آغاز کرد. سپس از محمدسرور رجایی، مدیر خانه ادبیات افغانستان دعوت کرد  آغازگر شب شعر و خاطرۀ «بفرمایید فروردین» باشد.

رجایی در ابتدا از برگزاری موفقیت‌آمیز هفتمین جشن‌واره ادبی قند پارسی سخن گفت و از همکاری همیشگی اهالی شهرستان ادب با اهل فرهنگ و ادبیات افغانستان تشکر کرد. وی در ادامه با بیان این‌که بیش‌تر روزگار ما در جنگ و آوارگی گذشته است، با دو خاطرۀ طنز از جنگ‏های کابل و خوانش غزلی، لبخند بر لبان حاضران نشاند.

در ادامه این نشست صمیمانه، شاعران مطرح ایران هم‌چون مصطفی محدثی خراسانی، حمید‏رضا شکارسری، اسماعیل امینی و چند تن از شاعران جوان ایران شعر خواندند و خاطره گفتند. عارف جعفری، شاعر و آهنگ‌ساز نام‌آشنای کشور و عضو هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان نیز با بیان خاطره‌ای، غزلی را برای حاضران خواند.

اجرای خوب نعمتی و خاطره‏های طنز‌آلود شاعران، فضایی را فراهم ساخته بود که مخاطبان گذر زمان را احساس نمی‌کردند. در ادامه برنامه، علی داوودی، محمدمهدی سیار و سعید بیابانکی شعر خواندند و خاطره تعریف کردند. سعید بیابانکی با بیان چند خاطرۀ طنز، از انتشار تازه ‏ترین آلبوم عارف جعفری، شاعر، آهنگ‌ساز و آوازخوان معاصر افغانستان در سال تازه خورشیدی خبر داد.

پس از آن، شکور نظری، شاعر و منتقد ادبی و مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل که مهمان ویژه هفتمین جشن‌واره قند پارسی و این نشست ادبی بود،  افزون بر خوانش غزلی، از فعالیت‌های دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل سخن گفت که با توجه و استقبال شاعران هم‌زبان روبه‌رو شد.

سپس برنامه شعرخوانی «بفرمایید فروردین» با حضور شاعران جوان عضو شهرستان ادب ادامه یافت. امید مهدی‏نژاد، شاعر طنزپرداز نیز با خوانش چند دوبیتی طنز، همه را شادمان ساخت تا شاعران با انبساط خاطر بعد از صرف شام راهی خانه‏هایشان شوند.

به یاد ماندنی‌ترین بخش این شب شعر و انس افغانستانی و ایرانی، برقراری تماس مستقیم با سید ضیا قاسمی، شاعر معاصر افغانستانی در کشور سوید بود که با بیان دل‌تنگی‌های اکنون خود، از روزهای خوش در کنار هم بودن در ایران یاد کرد. وی آرزو کرد باز روزی فرا رسد تا در کنار دوستان هم‌میهن و هم‌زبان خود باشد و شعر بخواند. محفل «بفرمایید فروردین» با شعرخوانی سید ضیا قاسمی به پایان رسید.شب شعر بفرمایید فروردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن