ادبیات تطبیقی در ایران

 

معرفی کتاب از: ابوذر هدایتی

 

ادبیات تطبیقی در ایران

نویسنده: احمد عزتی‌پرور

مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

قم، 1391

447 صفحه

قیمت:110000 ریال

adaiat tatbiqi dar iran

کتاب ادبیات تطبیقی در ایران، نوشته دکتر احمد عزتی‌پرور نخستين تأليف نسبتاً جامع در ادبيات تطبيقی به زبان فارسی است که فقط به ترسيم حيطه‌ها و شرايط ادبيات تطبيقی همت گمارده است.

این کتاب در سه فصل سامان یافته و پیش از آن‌که فصل‌های کتاب آغاز شود، درباره موضوع‌هایی مانند قلمروی ادبیات تطبیقی، پیشینه ادبیات تطبیقی در غرب، تعریف ادبیات تطبیقی و کارکرد آن، سخن به میان آمده است. در فصل نخست کتاب، به موضوع‌هایی هم‌چون نثر غرب، شعر غرب و مکتب‌های ادبی غرب پرداخته شده است.

نام فصل دوم، روابط ادبیات فارسی و ادبیات عربی است. در این فصل نیز با این موضوع‌ها همراه می‌شویم: اثرگذاری قرآن بر ادبیات فارسی، اثرگذاری ادبیات عرب بر ادبیات فارسی و تأثیر فسلفه بر ادبیات فارسی. فصل سوم، روابط ادبیات غرب و ادبیات ایران نام دارد. نویسنده در این فصل، به اثرگذاری ادبیات فارسی بر ادبیات غرب و اثرگذاری ادبیات غرب بر ادبیات فارسی توجه داشته است.

دکتر احمد عزتی‌پرور در مقدمه اثر خود چنین نوشته است: «ادبیات تطبیقی، دانش نورسته‌ای از شاخه تاریخ ادبیات که در ایران چندان بررسی و به آن توجه نشده است. پژوهش‌های منفرد و کوتاه، البته فراوان است، ولی گنجاندن آن‌ها در منظری یگانه، ضرورت تمام دارد».

ezatiparvar (1)

احمد عزتی‌پرور متولد 1342 در همدان، استاد زبان و ادب پارسی در دانشگاه‌ است که سابقه تألیف کتاب‌های درسی برای وزارت آموزش و پرورش و نگارش مقاله‌های پژوهشی را در کارنامه علمی خود دارد. نشانی وبلاگ نویسنده به این صورت است: http://www.ahmadezatiparvar.blogfa.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن