پرونده افغانستان شناسی در تازه‌ترین شماره «فرهنگ اسلامی»

 پرونده ویژه افغانستان شناسی - مجله فرهنگچهارمین شماره از ماهنامه «فرهنگ اسلامی» با پرونده ویژه افغانستان شناسی منتشر شد. در این پرونده مطالبی با عنوان «یک واقعیت و سه اسم» در نقد این ادعا که زبان‌های فارسی و دری و تاجیکی از یک‌دیگر جدا هستند، «شیعه در افغانستان»، «گزیده شعر افغانستان» و نگاهی به کتاب «در پایتخت فراموشی» نوشته‌ی محمد حسین جعفریان درج شده است.«‌یک واقعیت و سه اسم» مقاله‌ای به قلم واصف باتری استاد دانشگاه کابل است،‌ که درباره این موضوع بحث کرده است که زبان فارسی،‌ دری و تاجیکی از یکدیگر جدا نیستند. واصف باختری در ابتدای این مقاله عنوان می‌کند‌، اینکه زبان فارسی زبان دیگری است، و زبان تاجیکی زبان دیگری‌،  یک اندیشه باطل است و ما باید برای همیشه چنین اندیشه باطلی را از صحیفه ذهن خود بزداییم.

وی هم‌چنین در مقاله خود بر محدود کردن زبان فارسی که چندی پیش در افغانستان به بهانه کاربرد واژگان غیر فارسی مطرح شده و استفاده از واژگانی چون «دانشگاه»،‌ «دبیر»، ‌«بازرگان»،‌ «دانشجو» و … را خلاف قانون دانسته بود،  اشاره کرده و آن را نوعی محدود کردن زبان فارسی دانسته است.

باختری می نویسد:‌ «اگر قانون اساسی افغانستان واقعیت‌های تاریخی را به درستی منعکس نمی‌سازد،‌  یا در اثر غفلت و بی‌خبری از واقعیت‌های فرهنگی است،‌ یا در این کار عمدی نهفته است.

«شیعه در افغانستان»‌ دیگر مقاله این شماره نشریه فرهنگ اسلامی است،‌ نویسنده در این مقاله به تاریخچه ورود شیعیان به افغانستان اشاره کرده و سرمنشأ شیعیان افغان را مردم «غور» در غرب افغانستان می‌داند، که بر اساس شواهد تاریخی در زمان خلافت امیر‌المومنین علی(ع) مسلمان شده و تا امروز از محبان و شیعیان اهل بیت(ع) به شمار می‌آیند.

در این مقاله هم‌چنین شیعیان افغانستان در گذر تاریخ بررسی شده و به بررسی وضعیت شیعیان در قانون اساسی جدید این کشور پرداخته شده است‌، توزیع و ترکیب جمعیتی شیعیان در افغانستان‌، رابطه جمهوری اسلامی ایران و شیعیان افغانستان‌، فعالیت‌های فرهنگی شیعیان افغانستان در ایران‌، تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر روحانیت شیعه در افغانستان،‌ تشکیل شورای علمای شیعه افغانستان،‌ زبان شیعیان افغانستان و… از دیگر بخش‌های این مقاله است.

بخش بیداری اسلامی این نشریه نیز از مطالبی با عناوین «زنان و بیداری اسلامی»، مصاحبه اختصاصی با حسن عبد ربه المصری نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی پیرامون پیامدهای منطقه‌ای شکست اخوان در مصر، «وحدت امت»، «من راشد الغنوشی هستم» و «بیداری اسلامی و وحدت امت» تشکیل شده است.

طلال عتریسی نیز در  گفت‌وگویی که با عنوان «تلاش شده تا از جریان‌های بیداری اسلامی‌، چهره متفاوتی ایجاد کنند»  منتشر شده آینده تحولات جهان عرب و تلاش دشمنان را برای ارائه‌ چهره‌ای متفاوت از تحولات در جهان اسلام و نقش نخبگان برای جلوگیری از انحراف این خیزش‌ها را مورد پژوهش قرار داده است.

چهارمین شماره ماهنامه «فرهنگ اسلامی» با صاحب‌امتیازی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، مدیرمسئولی علی‌اکبر اشعری و سردبیری محمدحسن زورق در ۲۲۰ صفحه و با قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

منبع: انتشارات الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن