ویژه برنامه «میراث مهجور» پاسداشت شعر و ادبیات فارسی در خانه ادبیات افغانستان( دفتر اصفهان)

به گزارش روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان، دفتر اصفهان؛ به منظور پاسداشت روز شعر و ادب فارسی برنامه ای با عنوان «میراث مهجور» طی دو روز برگزار شد.
روز نخست برنامه، برابر با پنجشنبه 26 شهریور (سنبله) به بررسی فرم و زبان در داستان اختصاص داشت. دفتر اصفهان در خانه هنرمندان، میزبان فرزاد طبائی نویسنده همزبان و جمعی از داستان نویسان و شاعران افغانستانی بود که عارف جعفری نیز مهمان این نشست بود. در بخش نخست که طبق روال به شعر خوانی اختصاص داشت، شاعران آثار خود را خواندند و در ادامه، فاطمه بخشی و سعید احمدی داستان های خود را به ترتیب خواندند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بخش دوم این نشست که با صحبت¬های فرزاد طبائی آغاز شد ، ابتدا فرم و اهمیت آن در داستان مورد ارزیابی قرار گرفت و در ادامه، مقوله زبان در داستان را نیز مورد بحث قرار داد. طبائی در ادامه سخنان خود فرم و زبان در داستان¬های خوانده شده و نمونه¬هایی از داستان های خارجی و ایرانی مورد بررسی قرار داد.
در پایان نشست، رسول سیمیا از حضور فرزاد طبائی، نویسندگان و علاقمندان به ادبیات سپاس و قدردانی کرد و در آخر عکسی به یادگار روبروی خانه هنرمندان گرفته شد.
روز دوم برنامه در آدینه 27 شهریور (سنبله) در سالن سوره وابسته به حوزه هنری اصفهان برگزار شد و میزبان فرهنگیان ،دانشجویان و ادب دوستان شهر اصفهان بود.
در ابتدا آیاتی چند از کلام الله مجید آغازگر این برنامه بود.مجری این نشست خانم ها فاطمه بخشی و مریم یعقوبی بودند. رسول سیمیا دبیر خانه ادبیات افغانستان دفتر اصفهان،بعد از قرار گرفتن در جایگاه ، ضمن خوش آمد گویی به حاضران، به ضرورت و اهمیت چنین نشست¬هایی اشاره کرد.
در بخش نخست شعر خوانی، علیداد خدادادی ، علی اکبر علیزاده و جمیله صادقی شعر هایشان را قرائت کردند که مورد تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت.
دکتر محمدظاهر فایز دانشجوی رشته دکترای ادبیات فارسی در سخنرانی خود در مورد زبان فارسی و چالش های پیش رو در افغانستان صحبت کرد. دکتر فایز ابتدا به ریشه¬های زبان پرداخت و زبان فارسی را در دوره های مختلف تاریخی تحلیل و در هر دوره به شکوفایی و ضعف زبان در آن دوره پرداخت. سپس نجمه احمدی غزل هایش را به خوانش گرفت که مورد تشویق حضار قرار گرفت.
در ادامه عارف جعفری هنرمند خوش آتیه کشورمان با صدای خود سالن را به وجد آورد. جعفری دو اثر با نام های «پایتخت شعر» و«سمرقند» را برای حاضرین در سالن خواند که مورد تشویق و استقبال قرار گرفت.
دکتر شوکتعلی محمدی شاری، نویسنده کتاب«درّ اوستایی در صدف لهجه هزارگی» در سخنرانی خود به بررسی و بیشینه دیگر لهجه¬های زبان فارسی در افغانستان ( هزارگی، هراتی، تاجیکی و …) پرداخت. وی در ابتدای صحبت های خود، در مورد لهجه و زبان صحبت کرد و به بررسی این دو پرداخت. سپس در مورد بیشینه هریک از لهجه¬های زبان فارسی در افغانستان صحبت کرد که از مهم¬ترین آن¬ها؛ هزارگی، هراتی و تاجیکی را می توان نام برد که در مورد بیشینه و مشترکات این لهجه ها صحبت کرد.
سید مرتضی رضوانی در شعرهای مولانا «مفهوم انسان» را در جامعه امروز مورد بررسی قرار داد. او چند بخش از اشعار مولانا را از دفتر اول و دیگر دفترهای مولانا خواند. سپس به بحث و تحلیل هر کدام پرداخت به عنوان نمونه به داستان «شتر، گاو، قوچ و یک دسته علف » مولانا اشاره کرد و وضعیت موجود جامعه مهاجرین را بر حسب این داستان واشعار دیگر مورد بررسی قرار داد.
در بخش پایانی شعر خوانی، نوبت به محمد مهدی احمدی رسید و با شعر خوانی اش مورد تشویق قرار گرفت.
در ادامه این ویژه برنامه، موسیقی سنتی توسط هنرمندان همزبان آرش ذوالنوری و حسین چوپانی به اجرا در آمد که حال و هوای خوشی به برنامه داد.

در پایان این نشست رسول سیمیا «مفهوم انسان» را در شعر های محمد کاظم کاظمی مورد بررسی قرار داد. سیمیا یادآور شد که فرایند نوستالژی در بیشتر شعرهای کاظمی وجود دارد و جنبه¬های مختلف از نوستالژی را با ذکر مثال از شعرهای کاظمی بیان کرد و سپس به بررسی احساس و فرایند نوستالژی در اشعار کاظمی پرداخت.
در پایان این ویژه برنامه اعضای خانه ادبیات افغانستان، اساتید، فرهنگیان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب عکس یادگاری گرفتند.
گفتنی است، نشست های خانه ادبیات افغانستان در اصفهان، پنج شنبه هر هفته ساعت ۱۴ در خانه هنرمندان واقع در چهار راه آبشار برگزار می¬گردد و میزبان شاعران ، نویسندگان و علاقه مندان به ادبیات می باشد.
گزارشگر: محمد مهدی احمدی، دفتر اصفهان

گزارش تصویری روز اول:
rozaval940707b

rozaval940707
از راست به چپ: مدیر دفتر اصفهان خانه ادبیات، رسول سیمیا، مدیر دفتر تهران خانه ادبیات افغانستان، عارف جعفری، فرزاد طبایی
rozaval_bakhshi940707
داستان خوانی فاطمه بخشی
farzadtabaie940707b
فرزاد طبایی
farzadtabaie940707
فرزاد طبایی
endrozaval940707
عکس یادگاری پایان روز اول

گزارش تصویری روز دوم:

aliakbaralizadeh940707
علی اکبر علی زاده
alidadkhodadi940707
علی داد خدادادی
arefjafari940707
عارف جعفری، شاعر و هنرمند افغانستانی
bakhshi_yaqoubi940707
فاطمه بخشی و مریم یعقوبی، مجریان روز دوم


guests940707

mhdiahmadi940707
مهدی احمدی، شاعر و عضو خانه ادبیات افغانستان
murtazarezvani940707
مرتضی رضوانی
music940707
اجرای موسیقی توسط هنرمندان ایرانی
najmehahmadi940707
نجمه احمدی، شاعر

qari940707

rozdowom_faiez940707
دکتر محمدظاهر فایز دانشجوی رشته دکترای ادبیات فارسی
rozdowom_jamilehsadiqi940707
جمیله صادقی، شاعر
rozdowom_shari940707
دکتر شوکت علی محمدی شاری نویسنده کتاب “درّ اوستایی در صدف لهجه هزارگی” و عضو انجمن ادبی کلمه
rozdowom_simia940707
رسول سیمیا، مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در اصفهان

endrozdowom940707

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن