هفتمین جشنواره قند پارسی 13 و 14 اسفند برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمد سرور رجایی مدیر خانه ادبیات افعانستان درباره كم و كیف مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره قند پارسی، گفت: در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره قند پارسی از شخصیت علمی و فرهنگی استاد محمد واصف باختری از شاعران نامدار معاصر افغانستان كه زحمات زیادی در زمینه ادبیات كشور افغانستان و كشورهای همسایه داشته اند تجلیل بعمل خواهد آمد.
مدیر خانه ادبیات افغانستان از دیگر برنامه های این مراسم را تجلیل از نامداران شهر غزنی برشمرد و گفت: شهر غزنی توسط آیسكو در سال 2013 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده بود و ما سعی خواهیم كرد در این دو روز از نامداران شهر غزنی افغانستان به نوعی تجلیل بعمل آوریم.
وی سخنرانی برخی از شخصیت های  علمی و فرهنگی كشور افغانستان و ایران  را ازدیگر برنامه های این  دوره از جشنواره قند پارسی ذكر كرد و گفت: در این مراسم  دكتر محمد سرور مولایی، محمد كاظم كاظمی، علیرضا قزوه و علی معلم دامغانی و شماری دیگر از استادان به سخنرانی خواهند پرداخت .
رجایی در خصوص تعداد شركت كنندگان هفتمین جشنواره قند پارسی و تعداد برگزیدگان این دوره  از جشنواره گفت: درهفتمین جشنواره قند پارسی بیش از 170 هنرمند در دو بخش” شعر” و” داستان” با هم به رقابت پرداختند و آثار توسط داوران ایرانی و افغانستان در دو مرحله داوری شد.
وی ا دامه داد: ما در این دوره دربخش داستان، سه برگزیده به عنوان نفرات اول تا سوم وچهار نفر به عنوان شایسته  تقدیرهمچنین در بخش شعرنیز در دو بخش “شعر آزاد” و” شعركلاسیك” درهر بخش سه برگزیده  و چهار نفر شایسته  تقدیر خواهیم داشت.
مدیر خانه ادبیات افغانستان درخصوص داوران این دوره از جشنواره گفت: در این دوره، پنج داور در بخش شعر آثار را داوری كردند  كه سه نفر ازشاعران افغانستان و دو نفر ازشاعران ایران بوده كه  از داوران افغانستانی می توان به محمد كاظم كاظمی ، پرتو نادری و شریف سعیدی وداوران ایرانی می توان به اسماعیل امینی ، هرمز علی پور اشاره كرد .
وی در ادامه به داوران بخش داستان اشاره كرد و گفت:  داوران افغانستانی  بخش داستان هفتمین جشنواره قند پارسی محمد حسین محمدی ، خالد نویسا و مریم محبوب  و دو داور ایرانی  مجید قیصری و ابوتراب خسروی آثار را داوری كرد ند.
او در پایان گفت: اجرای  موسیقی سنتی افغانستان، برپایی نمایشگاهی از فعالیت های خانه ادبیات افغانستان،  شعر خوانی شاعران برگزیده جشنواره و شعرخوانی شاعران جوان ایرانی از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره قند پارسی در حوزه هنری خواهد بود.
گفتنی است؛ هفتمین جشنواره قند پارسی كه اختصاص به  شاعران و نویسندگان افغانستان دارد، هر دو سال یكبار در تهران  برگزار می شود و این هنرمندان با هم به رقابت می پردازند.
شایان ذكر است مراسم افتتاحیه واختتامیه هفتمین جشنواره قند پارسی از ساعت 14 روز های یاد شده در تالار سوره حوزه هنری واقع در خیابان سمیه – نرسیده به پل حافظ – حوزه هنری برگزار خواهد شد.

با تجلیل از واصف باختری و یادبود تمدن ـ شهر غزنی

‫2 نظرها

  1. در خصوص خبر:
    دبیر هفتمین جشن‌واره ادبی «قند پارسی»: بدون روحیه جهادی، کارهای خانه ادبیات پیش نمی‌رود

    با سلام و عرض خسته نباشید
    جسارتا دو مورد بذهنم رسید:
    1- بد نیست دوستان دبیرخانه گاهی دور هم بنشینند و خودشان با خود مصاحبه کنند!
    2- خوب است دوستان روزنامه نگار، شاعر، ادیب و ویراستار دبیرخانه خانه ادبیات، مطالب خود را پیش از نشر در وبسایت لااقل خود یکبار مطاله کنند. آخر این همه غلط نگارشی و تایپی؟ واقعا از دیگران چه توقع می توان داشت. با این وضعیت چگونه می شود بر آثار دیگران خرده گرفت و داوری کرد!

    اما با این همه عرض خسته نباشید! کسی منکر زحمات برپایی رویدادی اینچنین نیست. همچنین عرض پوزش از کنایه گویی! “چُندُک ” زبانی هم بعضی وقت ها لازم است دیگر. خصوصا زمانهایی که آدم سر خود را پایین انداخته یا بالا گرفته، تیز می رود. غافل از اینکه گهگاهی درنگی کند و اطرافش را هم برانداز کند و ببیند و بشنود که دیگرانی هم هستند که او را می بینند و می شنوند!
    مضافا بنظر حقیر، خندیدن و گریستن در کنار دوستان خوب است، اما بشرط اینکه با هدفگیری عاقلانه باشد؛ پس از کوشش های آگاهانه.
    پاینده باشید! مانده نباشید!

    1. با سلام موسوی عزیز
      1- منظور شما را از “بد نیست دوستان دبیرخانه گاهی دور هم بنشینند و خودشان با خود مصاحبه کنند!” نفهمیدم.
      2- تاجاییکه در مطلب می بینید اشتباه نگارشی وجود ندارد، چسبیدن بعضی کلمات مشکل فنی هست، زمانیکه مطلب در نرم افزارهای ویرایش تحت ویندوز تایپ می شود و به ویرایشگر تحت وب منتقل می شود اینچنین مشکل پیش می آید که بطور مثال بیشترین آثار شرکت کنندگان در جشنواره هفتم قندپارسی اکثراً تمام کلمات بهم چسبیده بودند با اینکه بیشتر در نرم افزار ورد تایپ شده بودند و دبیرخانه با نرم افزار ورد باز می کردند و چند روز وقت از همکاران دبیرخانه را گرفت تا آثار اینچنینی تصحیح و ویرایش شود، البته بازهم مطالب قبل از نشر باید اصلاح شود یاحداقل بعداز نشر باید اصلاح شود، یعنی حق باشماست و نقد شما بجاست. در نهایت از توجه شما متشکر و سپاسگزاریم.
      و در آخر صادقانه و روشن و بی کنایه صحبت کردن قشنگ تر از “چُندُک” یا همان کنایه گویی، بوده و هست و خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن