«نخستین کارگاه تخصصی ویرایش» در کابل برگزار شد

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: خانه ادبیات افغانستان در ادامه سامان‌دهی برنامه‌های اجرایی و آموزشی خود، «نخستین کارگاه تخصصی ویرایش» را در ماه اسد در شهر کابل راه‌اندازی کرد.

دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل که پس از وقفه‌ای یک‌ساله، با برگزاری «شب‌های کابل»، فعالیت خود را در ماه ثور 1397 از سر گرفت، نشست‌های «خوانش و نقد داستان» را در «عصر داستان کابل» از ماه جوزا آغاز کرد. اکنون نیز سومین برنامه خانه ادبیات افغانستان با برگزاری «نخستین کارگاه تخصصی ویرایش» در کابل شکل گرفته است.

در آغاز نخستین نشست از «کارگاه تخصصی ویرایش» که روز آدینه 5 اسد 1397 در دفتر کابل برگزار شد، شکور نظری، مدیر خانه ادبیات افغانستان با استقبال از حضور علاقه‎مندان به فراگیری ویرایش در خانه ادبیات افغانستان در مورد هدف از راه‏اندازی کارگاه تخصصی «ویرایش» و دشواری‎های فراروی متن‎نگاری در افغانستان سخن گفت. وی فراگیری ویراستاری و درست‏نویسی را برای قشر دانش‎گاهی و تحصیل‎کرده امری ضروری دانست و اشتراک در جلسه‎های این کارگاه را مفید و ‏اثرگذار خواند.

دکتر صادق دهقان، مدرّس این کارگاه که از سال 1375 وارد این رشته شده است، این نشست را با تبیین جایگاه ویرایش در ادبیات و نقش آن در پاکیزگی متون و اهمیت این رشته در چاپ و نشر برای مخاطبان آغاز کرد. آن‌گاه از دو مثلث طلایی پیش‌نیازهای ویرایش نام برد. سپس اصول پنج‌گانه ویرایش را برشمرد و منابع اصلی ویرایش را معرفی کرد. آن‌گاه پرسش و پاسخ درباره نکته‌های اولیه ویرایشی در متن کارگاهی از پیش تهیه شده آغاز شد.

نشست دوم کارگاه تخصصی «ویرایش» نیز 12 اسد‏ سال جاری در مکتب خصوصی «دانش‎سرا» پی‎گیری شد. در ادامه بحث جلسه هفته گذشته، ابتدا‏ ویرایش بندی که ‏شر‏کت‏کنندگان انجام داده بودند، بررسی و اصلاح شد. با سهم‎گیری فعال ‏کارآموزان، بند مورد نظر به صورت ساختاری و محتوایی ویرایش شد و نکته‎های مهم ویرایشی و دستوری نیز در جریان بحث بیان گردید. در نشست سوم که در همین روز برگزار شد، شیوه‌های ارجاع توضیحی و استنادی معرفی شد و ‏حاضران در نشست، شیوه نگارش پاورقی (کتاب) را با جزئیات آموختند.

نکته‌ درخور توجه در مورد کارگاه تخصصی «ویرایش» این است که نظریه‎ها و نکته‎های ویرایشی در جلسه عملی می‎شوند و شر‏کت‎کنندگان بهتر و بیش‌تر می‌آموزند. این شیوه به ‏کارآموزان اجازه می‎دهد فعالانه در بحث و گفت‎و‎گو سهم بگیرند و ویرایش را به صورت عملی و تخصصی بیاموزند. تخصص آموزگار در ویرایش با این شیوه آموزش در هم آمیخته و فضایی را در کلاس به‌ وجود آورده است که ‏کارآموزان در طول سه ساعت حضور در کارگاه، مباحث را بدون خستگی و با اشتیاق دنبال می‌کنند.

چون کارگاه نخست به حدّ نصاب رسیده است، داوطلبان علاقه‌مند به فراگیری «ویرایش» که از شرکت در این دوره باز مانده‌اند، برای نام‌نویسی در دوره دوم این کارگاه می‌توانند به دفتر خانه ادبیات افغانستان واقع در کارته چهار کابل مراجعه کنند. داوطلبان پس از پرداخت هزینه نام‌نویسی و تکمیل مدرک‌های مورد نیاز می‌توانند در این کارگاه شرکت کنند.

تلفن‌ تماس برای نام‌نویسی: جلال نظری (مسئول اجرایی دفتر کابل: 0790371035)

 

گزارش تصویری از کارگاه تخصصی ویرایش

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن