نخستین جایزه «کتاب بلخ» برگزیدگان خود را هفته اول بهمن معرفی می‌کند

به گزارش موسسه انتشاراتی الهدی‌، مهدی رمضانی دبیر اجرایی جایزه کتاب بلخ در نشست خبری تشریح برنامه‌های این جایزه که  با حضور امین متولیان ریاست موسسه انتشاراتی الهدی در محل این انتشارات برگزار شد،‌ درسخنانی گفت: هدف اصلی از برگزاری این جایزه تشویق نویسندگان و ناشران داخلی و معطوف کردن توجه‌ها به افغانستان، حفظ و گسترش زبان فارسی، حفظ ارتباطات دینی و فرهنگی و بیشتر شدن علقه فرهنگی بین دو کشور بود.

وی با اشاره به پناه دادن جمع زیادی از مهاجران افغان طی ۳۰ سال گذشته در ایران افزود: فراخوان این جایزه در نیمه تابستان سال جاری اعلام شد و چندین مرتبه تمدید شد. برخی آثار به واسطه ارسال و برخی دیگر نیز توسط دبیرخانه جمع‌آوری شدند در مجموع حدود ۵۰۰ اثر شناسایی شد که پس از بررسی یک دوره نخستین ۴۰۰ نفر وارد داوری‌ها شدند. آثاری که در ایران توسط ناشران ایرانی با موضوع افغانستان از سال پیروزی انقلاب تا سال ۹۰ منتشر شده‌اند، در این جایزه به رقابت پرداختند.

رمضانی گفت:‌ برخی آثار شاخص در حوزه افغانستان طی دو سال گذشته منتشر شده اند که به دلیل اینکه سال انتشار آن‌ها در محدوده بررسی جایزه نمی‌گنجید‌، ارزیابی آن‌ها به دوره‌های بعدی واگذار شد.

دبیر جایزه کتاب بلخ گفت: ما در ارزیابی این آثار بر  عکس سایر جوایز و مسابقاتی که در حوزه کتاب برگزار می‌شود عمل کردیم. با توجه به گستردگی تاریخی در نظر گرفته شده که موجب تنوع کیفیت و انتشار و تالیف اثر می‌شود،‌  در این جایزه برای دوره نخست آثار را به صورت رده‌بندی اول تا سوم معرفی نمی‌کنیم بلکه در هر حوزه آثار برگزیده معرفی خواهند شد.

تجلیل از مقام شهدای عرصه فرهنگی ایران و افغانستان

وی با اشاره به تجلیل از شخصیت‌ها و موسسات و ناشران فعال در حوزه افغانستان در خلال برپایی این جایزه گفت: در مراسم اختتامیه از شخصیت‌ها،‌ موسسات و افراد تأثیر‌گذار در حوزه فرهنگی ایران و افغانستان تجلیل خواهیم کرد،  همچنین یاد شهدای عرصه فرهنگی ایران و افغانستان را نیز گرامی داشته و از خانواده‌های آن‌ها تجلیل خواهیم کرد

تقدیر از ناشر اثر در کنار نویسنده

رمضانی با اشاره به داوران این جایزه گفت: در ارزیابی‌ها از خبرگان حوزه افغانستان و برخی شخصیت‌ها و کارگزاران دولتی که در این حوزه فعالیت کردند بهره گرفتیم. بیش از ۲۰ عنوان به عنوان آثار برگزیده شناخته شدند که در اختتامه مراسم هفته اول بهمن‌ما از آنها تجلیل می‌شود.هم‌چنین معرفی آثار برگزیده همراه با تقدیر از نویسنده و ناشر انجام می‌شود تقدیر از ناشر در قالب خرید کتاب صورت می‌گیرد.

منبع: http://alhodapublication.com/2910/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن