مدیر خانه ادبیات افغانستان در جشنواره ادبی تسنیم:ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما مظلوم است

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دومین جشنواره ادبی داستانی تسنیم با محوریت کودک و نوجوان افغانستان، با معرفی برگزیدگان خود به پایان رسید.  مراسم پایانی این جشنواره ادبی با حضور مسئولان نهادهای فرهنگی و هنری افغانستان، ایران و جمع کثیری از فرهنگ دوستان مهاجر در فرهنگسرای ولا در شهر ری برگزار شد. 

سخنرانی شخصیت‏ها فرهنگی افغانستان و ایران، اجرای موسیقی توسط هنرمندان کودک، همنوازی موسیقی، داستان خوانی، اجرای برنامه رادیویی و تقدیر از نفرات برتربخشی از برنامه‏های این محفل فرهنگی بود.

محمدسرور رجایی، مديردفتر خانه ادبيات افغانستان، در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه نزدیک به یک قرن از حضور ادبیاتکودک و نوجوان با انتشار مجله « سراج الاطفال» می‏گذرد، متاسفانه نویسنده و شاعر حرفه ای در ادبیات کودک نوجوان نداریم، تاکید کرد و گفت: ما ادبیات کودک و نوجوان هم نداریم. در حالی که ادبیات کودک و نوجوان با روحیه شادی آفرینی نقش تاثیر گزاری زیاد در رشد فکری کودکان و نوجوانان دارد.

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از خانواده‏ها که نسبت به سرنوشت فرهنگی فرزندان شان بی‏توجه هستند، گفت: «بسیاری از خانواده‏ها دوست دارند اسباب بازی های گران قیمتی برای فرزندان خود بخرند. اما کتاب شعر و یا داستان را نمی‏شناسند»

نشریه‏ها و مجله های کودکان هم سعی در رنگ آفرینی بیشتر دارند نه سازندگی و مهربانی. در چنین شرایطی خیلی ها هستند که به نام حقوق کودک و نوجوان بیشتر به آن ها ظلم می‏کنند. رسانه‏های ما نیز فقط برای این که با نام کودک برنامه ای داشته باشند، یک چیزی را که هیچ ارتباطی با روحیه و فضای ذهنی کودکان و نوجوانان ندارند، به خورد کودکان می‏دهند.»

رجایی با یبان این که جهان کودکان و نوجوانان، لبریز از طراوت و شادابی است، گفت: وظیفه اصلی فرهنگیان ما این است که به ادبیات کودکان و نوجوانان توجه جدی نمایند.  چون ادبيات بيشترين تاثير را بر رفتار و اخلاق كودكان میگذارد. غافل شدن از کودک و ادبیات مخصوص کودک خيانت به آن‏هاست.

در پایان این مراسم، بانو بتول سیدحیدری دبیر این جشنواره با قرائت بیانیه هیئت داوران۹ اثر را شایستۀ تقدیر و ۶ اثر را، به عنوان اثر برتر از بین 297 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره معرفی کرد.

در این بیانیه خانم زهرا جعفری از اصفهان با داستان: گودی، خانم فایزه صالحی از قم با داستان : نقل ونبات جنگ، خانم الهام نظام جو از تهران با داستان : دردانه ، خانم طاهره السادات حسینی سمنگانی ازشهرری باداستان: گودی پران، آقای نعمت حسینی از المان با داستان : فریادش شنیده شد، خانم زهرا نوری از کاشان با داستان : ناجو، خانم نجمه احمدی از اصفهان با داستان : دست های بلاتکلیف، خانم لیلا معظمی ازتهران باداستان : روناک یعنی روشن، خانم معصومه ابراهیمی از کابل با داستان : کابل پر ازقبرستان است شایستۀ تقدیر شناخته شدند.

 در بخش نفرات برتر جایزه سوم این جشنواره؛ مشترکا به داستان میراب نوشته عبدالواحد رفیعی وداستان دردنوشته محبوبه جعفرقلی (نویسنده ایرانی) اهدا شد.

جایزه دوم نیز مشترکا به داستان سنگ مرمر سیاه نوشته سکینه محمدی از بامیان و داستان زاغ دم سفید نوشته سیدعلی موسوی از بلخ رسید.

جایزه اول جشنواره نیز مشترکا به داستان سفید وسیاه نوشته امین فارسی ازبلخ وداستان نگهبان باغ وحش نوشته زهرا فردشاد(نویسنده ایرانی) در میان تشویق حاضران اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن