محمدسرور رجایی: نویسندگان جوان افغانستانی بر محور زندگی اجتماعی و مهاجرت متمرکز هستند

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: محمدسرور رجایی،  فعال فرهنگی مهاجر افغانستان در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از برگزاری نشست داستان کوتاه افغانستان با حضور داستان‌نویسان جوان افغانستان هم‌زمان با روز جهانی داستان کوتاه خبر داد و گفت: نویسندگان مهاجر افغانستان در ایران از تهران،‌ قم و اصفهان در این نشست حضور می‌یابند و به داستان‌خوانی خواهند پرداخت.

رجایی ادامه داد:‌ عرصه داستان افغانستان به نسبت شعر در سال‌های گذشته کمتر معرفی شده‌ است.‌ ما تلاش داریم تا داستان‌نویسان جوان افغانستان را به جامعه مخاطبان از این طریق معرفی کنیم. این داستان‌نویسان در جلسات داستان‌خوانی در شهرهای تهران‌، قم و اصفهان همیشه حضور داشته و فعالیت می‌کنند،‌ اما گردهم‌آیی آن‌ها می‌تواند به رشد بیشتر این عرصه منجر شود.

مدیر اجرایی خانه ادبیات افغانستان تصریح کرد:‌ داستان کوتاه در میان مهاجران افغانستان عمدتا‌ً به موضوعات اجتماعی‌ و دغدغه‌ها و مشکلات مهاجران اختصاص دارد‌. سوژه‌های بکری در این زمینه وجود دارد که برخی از آن‌ها دست‌مایه این نویسندگان می‌شود.

Sarwar Rajayi

رجایی در پاسخ به این پرسش که موضوع مقاومت در شعر معاصر افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد‌، آیا این موضوع در داستان کوتاه و رمان افغانستان نیز دیده می‌شود؟ گفت: در میان داستان‌نویسان جوان ما فعلاً با نسلی سرو کار داریم که جریان مقاومت را درک نکردند، جریان جنگ افغانستان را درک نکردند و تنها وقایع آن را شنیده‌اند. متاسفانه در سال‌های بعد از جنگ، تبلیغات منفی غربی‌ها، مجاهدین افغانستان را به عنوان جنگ‌سالار معرفی کرده است که این تبلیغات بر جوانان کشور ما تاثیرات منفی گذاشته است. در این سال‌ها تبلیغات مثبتی وجود نداشته که داستان‌نویسان هم بخواهند به مسئله مقاومت توجه نشان دهند. تعداد نویسندگانی که در آثارشان به موضوع مقاومت بپردازند، اندک است و بیشتر نویسندگان جوان روی محور زندگی اجتماعی و مشکلات زندگی اجتماعی و از جمله مهاجرت متمرکز هستند.

رجایی با اشاره به رشد مقاومت در شعر معاصر افغانستان گفت:‌ شعر معاصر افغانستان با فضای مقاومت آغاز شد. فضای شعر افغانستان از آغاز که با دوره مهاجرت آغاز شد، به عنوان شعر مقاومت افغانستان شناخته شد‌. هنوز هم نسل جوان امروز به گونه‌ای با نسل اولیه شعر افغانستان پیوند دارند،‌ اما در داستان این گونه نیست؛ زیرا داستان‌نویسان مطرحی که در دوران مقاومت داشتیم، امروز در ایران نیستند و این ارتباط قطع شده است.

سرور رجایی با اشاره به سابقه داستان‌نویسی در افغانستان گفت:‌ سابقه داستان‌نویسی افغانستان به سال‌های دور می‌رسد، حتی زمانی که پاورقی‌نویسی در مطبوعات افغانستان شروع شده بود. داستان کوتاه نیز در سال‌های اخیر رونق بسیار پیدا کرده است. در سال‌های اخیر، دو هنر بیشتر در میان جوانان افغانستان رشد کرد:‌ نخست، در عرصه سینما و در بخش فیلم کوتاه و مستند بود و دوم در حوزه داستان.

معاون خانه ادبیات افغانستان ادامه داد:‌ امروز سینمای مستند و کوتاه افغانستان بسیار پیشرفت کرده است. عرصه داستان هم پیشرفت بسیاری داشته است، اما نیازمند این است که داستان‌نویسان ما با محوریت ارزش‌های دینی و ملی به میدان بیایند و این عرصه را ضعیف نکنند. حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد. سوژه‌های بسیار بکر و دست نخورده‌ای که در زندگی اجتماعی میلیون‌ها انسان افغانستانی دور از وطن وجود دارد،‌ می‌تواند عرصه داستان را متحول کند. اگر نویسندگان جوان ما همت کنند و دقتی به جهان پیرامون داشته باشند، شاهد رشد بسیار جدّی عرصه داستان‌نویسی در سال‌های آینده خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن