صادق دهقان؛ دبیر نهمین جشن‌واره ادبی «قند پارسی»: ادبیات باید برای صلح، نفی خشونت و انسانی شدن اجتماع تلاش کند

 روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دبیر نهمین جشن‌واره‌ «قند پارسی» در آستانه برپایی این همایش بزرگ ادبی از تلاش‌های خانه ادبیات افغانستان برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد خبر داد.

صادق دهقان، مدیر خانه ادبیات افغانستان و دبیر نهمین جشن‌واره‌ «قند پارسی» در گفت‌وگوی اختصاصی با ستاد خبری جشن‌واره با اشاره به پیشینه «قند پارسی» گفت: «از سال 1381 تا کنون که «قند پارسی» را برگزار می‌کنیم، همیشه بر این سخن تأکید کرده‌ایم که ادبیات باید برای ترویج اندیشه‌هایی مثل صلح، نفی خشونت و انسانی شدن اجتماع تلاش کند؛ چون مردمان منطقه آشوب‌زده خاورمیانه به ویژه افغانستان دهه‌هاست اسیر وحشت جنگ و آوارگی هستند. اگر ادبیات برای فریاد کردن دردهای انسان‌ها کاری نکند، مرده است».

دهقان کنش‌گری ادبی در کشوری مانند افغانستان را که مشکلات اجتماعی، سیاسی و امنیتی فراوانی دارد، کاری بسیار دشوار دانست و درباره وضعیت کنونی آفرینش شعر و داستان در افغانستان گفت: «بخش قابل توجهی از آثار ادبی جوانان تازه‌کار و دیگر فعالان ادبی از طریق برگزاری رقابت «قند پارسی» در اختیار کارشناسان و داوران قرار می‌گیرد. با بررسی همین آثار هم می‌توان به تصویری کلی و دوام‌دار از فضای ادبیات کشور دست یافت. در آغاز دوره جدید حیات سیاسی افغانستان، رگه‌هایی از خوش‌بینی برای شعر و داستان کشور وجود داشت. این پیش‌بینی برای داستان تا اندازه‌ای درست از کار در آمده است، ولی شعر بیش از داستان به آسیب‌شناسی جدّی نیاز دارد. شمار زیادی از جوانان به داستان‌نویسی روی آورده‌اند که اگر بتوانند از موانع و مشکلات زبانی و فنی بگذرند، آینده‌ای روشن در انتظار ادبیات داستانی افغانستان خواهد بود. در مقابل، شعر جوان کشور در رکود به سر می‌برد و کارشناسان و فعالان و نهادهای ادبی باید با دست برداشتن از محافظه‌کاری در این باره تدبیری بیاندیشند».

دبیر «قند پارسی» در ادامه سخنانش درباره برنامه‌های افتتاحیه این جشن‌واره گفت: «نهمین جشن‌واره‌ «قند پارسی» ساعت 13:30 بعد از ظهر روز چهارشنبه 16 اسفند (حوت) 1396 با حضور فرهنگیان افغانستان و ایران و خوانش پیام سرور دانش، معاون ریاست جمهوری افغانستان به «قند پارسی»، در سالن سوره حوزه هنری تهران آغاز به کار می‌کند. سپس عصر روز پنج‌شنبه 17 اسفند با اعلام برندگان و شایستگان قدردانی در سه بخش داستان، شعر آزاد و شعر سنتی به کار خود پایان می‌دهد».

دهقان درباره دیگر برنامه‌های روز نخست این جشن‌واره هم گفت: «در کنار شعرخوانی و داستان‌خوانی راه‌یافتگان به مرحله نهایی داوری که به طور معمول در هر دو روز انجام می‌شود، در بخش «ادبیات معاصر ایران»، تعدادی از شاعران ‌هم‌زبان ایرانی شعر می‌خوانند. شوکت‌علی محمدی، شاعر و پژوهشگر افغانستانی هم در بخش پاس‌داشت جایگاه فرهنگی و تمدنی «بلخ باستان» سخن می‌گوید».

دبیر «قند پارسی» از برپایی دو نشست تخصصی هم‌زمان در صبح روز دوم این همایش بزرگ ادبی خبر داد و افزود: «نشست‌ تخصصی شعر با حضور محمدحسین فیاض، شکور نظری، شریف سعیدی، ابوطالب مظفری و شماری دیگر از کارشناسان شعر ساعت 9 صبح در تالار امیرحسین فردی برگزار می‌شود. نشست تخصصی داستان نیز با حضور تینا محمدحسینی، محمدرضا بایرامی، رسول سیمیا و تنی چند از کارشناسان داستانی درباره آسیب‌شناسی داستان افغانستان و چشم‌انداز آینده آن ساعت 9 صبح در تالار مهرداد اوستا برگزار می‌‌گردد».

مدیر خانه ادبیات افغانستان درباره آثاری که در «قند پارسی» امسال منتشر می‌شوند، چنین گفت: «ویژه‌نامه «قند پارسی» با یادداشت‌هایی از کاظم کاظمی، ابوطالب مظفری، شکور نظری، محمدحسین فیاض، شوکت‌علی محمدی، محمود جعفری، محمدظاهر فایز، حمید مبشر، یعقوب یسنا و علی موسوی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. «برادر ناتنی پاییز»، گزیده شعر‌ها و «زیر باران تابستان»، گزیده داستان‌های نهمین جشن‌واره «قند پارسی» است که خانه ادبیات افغانستان با همکاری انتشارات تاک منتشر کرده است و در دو نشست تخصصی شعر و داستان رونمایی می‌شود».

دبیر «قند پارسی» با اعلام این‌که اختتامیه همایش ساعت13:30 پنج‌شنبه 17 اسفند در سالن سوره حوزه هنری در تهران آغاز می‌شود، چنین گفت: «برنامه‌های ما در این روز در سه بخش پیاپی برگزار می‌شود. بخش اول به شعرخوانی و داستان‌خوانی شاعران و داستان‌نویسان جوان افغانستان و ایران اختصاص دارد. محمدرضا بایرامی، نویسنده و داور داستان «قند پارسی» هم در این بخش سخنرانی می‌کند. در نوبت دوم یعنی «نکوداشت شریف سعیدی»، حمیدرضا شکارسری، شاعر و داور شعر «قند پارسی» و ابوطالب مظفری، شاعر و پژوهشگر افغانستانی درباره کارنامه ادبی سعیدی سخنرانی می‌کنند. آن‌گاه «شرنگ انگور»، آخرین اثر ادبی شریف سعیدی که انتشارات تاک منتشر کرده است، با حضور پیش‌کسوتان ادبی رونمایی می‌شود. در نوبت سوم و پایانی، پس از خوانش گزارش مدیریت علمی جشن‌واره، نام برگزیدگان و افراد شایسته قدردانی در سه بخش داستان، شعر سنتی و شعر آزاد اعلام می‌شود و جشن‌واره پایان می‌یابد».

به گفته دهقان، برپایی نمایشگاه آثار هنری هنرمندان مهاجر افغانستانی در سالن جنبی جشن‌واره، اجرای موسیقی افغانستانی و استقرار میز فروش آثار و محصولات فرهنگی از دیگر فعالیت‌های خانه ادبیات افغانستان در این دوره از جشن‌واره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن