شب شعر بهار در شبهای کابل

محمدحسین امینی مهرجو

نشست ادبی شب‌های کابل با حضور جمعی از علاقه مندان به شعر و ادبیات در کابل برگزار و در ادامه جشنواره قند پارسی این بار در کابل از چهره‌ی مطرح ادبی ولی مهاجر کشور، واصف باختری نیز نیکوداشت به عمل آمد.

 مسوولان خانه ادبیات افغانستان در کابل در این نشست فصلی شب‌های کابل ضمن نیکوداشت از واصف باختری جوایز برندگان جشنواره قند پارسی را نیز به کسانی که از افغانستان حایز مقام و جایزه و تقدیر شناخته شده بودند اهدا کردند. جشنواره قند پارسی یکی از جشنواره‌های معتبر ادبی است که هر دو سال یک‌بار از سوی خانه ادبیات افغانستان در تهران برگزار می‌شود.

 شکور نظری مسوول خانه ادبیات افغانستان در کابل که در آغاز این برنامه‌ی ادبی صحبت می‌کرد گفت: خانه ادبیات در ماه حوت سال گذشته جشنواره قند پارسی را برگزار کرد که شماری نیز از افغانستان حایز مقام‌های مختلف شدند که  خانه ادبیا به دلیل عدم حضور برندگان در جشنواره  نتوانستند جوایز شان را به آنان تقدیم کنند. وی تاکید کرد که خانه ادبیات جایزه‌های نقدی و لوح‌های تقدیر برندگان این جشنواره را به کابل آورده است و امروز توزیع خواهد شد.

 مسوول خانه ادبیات افغانستان در کابل، در خصوص انتخابات دوسالانه‌ی خانه ادبیات نیز سخن گفته یاد آور شد که خانه ادبیات یک نهاد ادبی و کاملا دموکراتیک است و به همین خاطر هر دوسال یکبار ریاست‌ و مدیریت های این خانه به گزینش گرفته می‌شود و در یک جو کاملا دموکراتیک انتخاب می‌شوند.بر اساس این انتخابات، محمدصادق دهقان به مدیریت و محمدسرور رجایی به معاونت خانه ادبیات افغانستان برگزیده شدند.هم چنین تینا محمدحسینی، شکریه عرفانی، مریم احمدی، زهرا زاهدی و حبیب صادقی با اکثریت آرا به هیئت مدیره خانه ادبیات افزوده شدند. مدیریت‌های دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل، تهران و اصفهان نیز به ترتیب به شکور نظری، عارف جعفری و رسول سیمیا (جعفری) سپرده شد.

به گفته‌ی شکور نظری در نشست ماه حمل مسوولان خانه ادبیات افغانستان محمدحسین فیاض، به عنوان مدیر آموزش و پژوهش؛ محمدسرور رجایی،  مدیر انتشارات و مدیر اجرایی و مالی؛ مریم احمدی، مدیر هنری؛ زهرا زاهدی، مدیر روابط عمومی؛ علی‌مدد رضوانی، مدیر بخش شعر؛ تینا محمدحسینی، مدیر بخش داستان؛ محمدعلی سرابی، مدیر فنی؛ حفیظ شریعتی، مدیر آموزش و پژوهش دفتر کابل؛ حبیب صادقی، دبیر شب‌های کابل؛ امید حق‌بین، مسئول کتاب ماه تعیین گردیده است.

شب 25 شب های کابل

 شکور نظری از سرگیری دوباره‌ی انتشارات خانه ادبیات افغانستان خبر داده گفت: انتشارات خانه ادبیات بعد از یک دوره رکود و تعطیلی نشراتی دوباره فعالیت‌های نشراتی خود را از سرگرفته و بیشترین تلاش صورت خواهد گرفت که جوانان بتوانند آثار شان را چاپ کنند و خانه ادبیات سعی اش بر این است که قیمت‌ها را تاپایین ترین حد که ممکن باشد پایین بیاورد. نظری در پایان گفت: “سلسله نشست‌های ادبی شب‌های کابل زین پس به صورت منظم برگزار خواهد شد ولی بنا برتصمیم برگزار کنندگان پس از این شب‌های کابل شخصیت محور نخواهد بود و می‌تواند به موضوعات ادبی نیز بپردازد”. پیش از این شب‌های کابل برای نیکوداشت از یک شخص تاثیر گزار در عرصه‌ی ادبی برگزار می‌شد وشخصیت‌های بزرگ ادبی کشور از این نشست به جامعه معرفی و آثار شان نیز به نقد و بررسی گرفته می‌شد.

 شجاع‌الدین خراسانی ادیب و استاد دانشگاه که رفاقت دیرینه با واصف باختری شاعری که استاد سخن گفته می‌شود دارد، نیز در این نشست ادبی صحبت کرد. وی ابعاد شخصتی و کارکردها ادبی استاد واصف باختری را به بحث گرفته گفت: استاد واصف باختری پس از ده 40 در زمینه‌های پژوهش‌های ادبی، نقد و نظریه ادبی، شعر پارسی، نثر شاعران و شعر منثور و طنز کارهای ارزشمندی را انجام دادند، که این کار های ارزشمند در 50 اثر بدیعی و تحقیقی به چاپ رسیده است.وی باختری را فرزانه‌ترین و دانشمندترین شاعر افغانستان دانسته تاکید می‌کند که شعر باختری دارای، اشراق، کشف و شهود و می‌باشد که همین چیزها شعر او را از دیگر شاعران متمایز کرده است.

 در این برنامه‌ی ادبی جمعی از شاعران حاضر در برنامه شعر خواندند و هادی نوری  با تک نوازی ویالون خستگی را از جسم و جان شرکت کنندگان دور کرد. پایان بخش این برنامه اهدای جایزه و لوح تقدیر به برندگان جشنواره قندپارسی سال پار بود که در بخش‌های مختلف اهدا شد. خانه ادبیات افغانستان دراین نشست ادبی ضمن اختصاص دادن  برنامه به نیکوداشت واصف باختری به وی لوح یادبود و سپاس نیز اهدا کرد که شجاع‌الدین خراسانی به نمایندگی از وی دریافت کرد.

 گفتنی است که در جشنواره  قند پارسی، در بخش شعر سنتی، نجمه احمدی از اصفهان، سید موسی ابراهیمی از بلخ، سید روح‌الله رضوی از تهران و مختار وفایی از بلخ شایسته تقدیر شناخته شدند و محمدجعفر عزیزی از کابل، رامین عرب‌نژاد از هرات به طور مشترک در رتبه سوم بخش شعر سنتی قرار گرفتند که افزون بر لوح سپاس، ربع سکه بهار آزادی دریافت کردند همچنین  سید علی‌رضا جعفری از قم و مهتاب ساحل از کابل نیز به صورت مشترک به مقام دوم دست یافتند و لوح سپاس و نیم سکه بهار آزادی هدیه گرفتند. سید حسین فصیحی از قم نیز مقام نخست قند پارسی را در بخش شعر سنتی به دست آورده و تندیس جشن‌واره، لوح سپاس و سکه تمام بهار آزادی دریافت کرد بودند.

  در بخش شعر آزاد نیز بلقیس فیضی از تهران، مهدی سرباز از بلخ، تهمینه امینی از تهران، مریم حسینی از قم و حسن ابراهیمی از بلخ شایسته قدردانی شناخته شدند و مریم احمدی از تهران و ریحانه آخوند‌زاده از مشهد به طور مشترک در رتبه سوم بخش شعر آزاد قرار گرفتند و افزون بر لوح سپاس، ربع سکه بهار آزادی دریافت کردند. محمد حبیبی از تهران و هادی هزاره از کابل لوح سپاس و نیم سکه بهار آزادی هدیه گرفتند. و مقام اول این بخش را نیز معصومه موسوی از آدلاید استرالیا به خود اختصاص داده تندیس جشن‌واره، لوح سپاس و سکه تمام بهار آزادی دریافت کرد.

 اما در بخش داستان این جشنواره ادبی عنایت روشن از سمنان، خداداد حیدری از تهران، حکیمه اخلاقی از اصفهان و فاطمه موسوی از تهران  در بخش داستان شایسته قدردانی دانسته شده و هم‌چنین فضه فکوری از اصفهان و محمدامین فارسی از بلخ به طور مشترک در رتبه سوم بخش داستان قرار گرفتند و افزون بر لوح سپاس، ربع سکه بهار آزادی دریافت کردند. هادی مروج از کابل و رسول سیمیا (جعفری) از اصفهان لوح سپاس و نیم سکه بهار آزادی هدیه گرفتند. امید حق‌بین از کابل نیز مقام نخست قند پارسی را در بخش داستان به دست آورده و تندیس جشن‌واره، لوح سپاس و سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده بودند.

منبع: جمهوری سکوت http://urozgan.org/fa-Af/article/8391/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن