شبِ شعر بهار در کابل برگزار شد

شبِ بیست و پنجم از سلسه برنامه‌های ادبی شب‌های کابل این بار به «شبِ شعر بهار» اختصاص یافته بود. در کنار آن در این برنامه از کارنامه‌ ادبی استاد واصف باختری نیز گرامیداشت به عمل آمد.

این برنامه روز پنجشنبه اول جوزای 1393 در تالار همایش‌های دانشگاه غرجستان از سوی خانه ادبیات افغانستان و نهادهای همکار برگزار شده بود. در ابتدا آقای شکور نظری، مسئول خانه ادبیات افغانستان در کابل به مهمانان خوش آمد گفته و در مورد این برنامه به حاضرین در تالار معلومات داد. این شب شعر دومین شب شعری است که خانه ادبیات افغانستان با موضوع فصل‌ها برگزار می‌کند. پیش از این خانه ادبیات «شبِ شعر زمستان» را برگزار کرده بود و قرار است این روند ادامه پیدا کند. آقای نظری نیز در این برنامه افزود: «قبل از این هر شب از شب‌های کابل به یک چهره اختصاص داده می‌‌شد تا در آن کارنامه‌های ادبی آن شخص مورد بررسی و تقدیر قرار بگیرد، اما از این پس برنامه‌های شب‌های کابل با موضوعات دیگری نیز برگزار خواهد شد».

شجاع‌الدین خراسانی، استاد دانشگاه، شاعر و نویسنده که در این برنامه سخنرانی کرد، از دوران دوستی خود با استاد باختری حکایت داشت و ایشان را سرتاج ادبیات افغانستان خطاب کرد. او در ابتدا به ویژگی‌های شخصیتی استاد واصف پرداخت. خراسانی استاد باختری را به لحاظ شخصیتی مرد بزرگی دانست و خود را شاگرد او دانست.

آقای خراسانی در ادامه صحبت‌های خود افزود دلیل اصلی ماندگار شدن استاد باختری در ادبیات معاصر افغانستان برگشت او به ادبیات کهن و استفاده از واژه‌های ناب زبان فارسی است. به عقیده خراسانی در عصر واصف باختری و حتی در حال حاضر افغانستان فرهنگستانی نداشته است تا در مورد واژه‌ها و عبارات جدید فکری کند و آنها را عرضه بازار کند. از این رو استاد واصف در این عرصه به این جهت محترم است که توانسته است به تنهایی لغاتی را وارد عرصه ادبیات کند که یا اصلا نبوده‌اند و یا از زبان کهن وارد شدند.

استاد باختری از اولین شاعران نیمایی سُرای افغانستان است که توانست در این عرصه خوب ظهور کند و طرفدارانی برای این نوعِ شعری پیدا کند. آقای خراسانی به نقل از مصاحبه پرتو نادری با استاد باختری گفت: «از او پرسیدند که می‌گویند شما از اخوان ثالث تأثیر گرفته‌اید و خطوط شعری شما به او بر می‌گردد؟ او (استاد باختری) در پاسخ می‌گوید که اخوان شاعر بزرگی است. من در جغرافیای دیگری هستم و امیدوارم شعر من به تقلید از او نباشد، ولی اگر چنین برداشتی وجود دارد من نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم». خراسانی این موضوع را تواضع استاد باختری می‌داند و معتقد است استاد باختری از این رو ستودنی است.

بعد از سخنرانی شجاع الدین خراسانی، شاعران به شعر خوانی پرداختند. حسن ابراهیمی، بسی گل شریفی، مهتاب ساحل، مصطفی هزاره، موسی ابراهیمی، غلامرضا ابراهیمی و … از شاعرانی بودند که در این برنامه به شعر خوانی پرداختند.

پس از آن در انتهای برنامه از کسانی که در هفتمین دوره جشنواره قند پارسی که در ایران برگزار شده بود حایز مقام شده‌اند، تقدیر به عمل آمدند و جوایز کسانی که نتوانستند در مراسم اهدای جوایز در ایران شرکت کنند در این برنامه به آنها اهدا شد.

جشنواره قند پارسی از معتبرترین جشنواره‌های ادبی در حوزه زبان فارسی است که هر چند سال یکبار در ایران برگزار می‌شود و ادبیان از سراسر جهان در این جشنواره شرکت می‌کنند. در هفتمین جشنواره قند پارسی کسانی که از داخل افغانستان شرکت کرده بودند مقام‌های خوبی را کسب کردند. امید حقبین و هادی مروج، مقام‌های اول و دوم در بخش داستان، هادی هزاره مقام دوم در بخش شعر آزاد و جعفر عزیزی نیز مقام دوم در بخش شعر را از آنِ خود کردند. در دور هفتم قند پارسی از حسن ابراهیمی، مهتاب ساحل و موسی ابراهیمی نیز تقدیر به عمل آمد.

 

منبع: شهروند، ٠٤ جوزا ١٣٩٣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن