سفیر افغانستان در جشن‌واره «قند پارسی»: لشكر فرهنگی نیاز امروز افغانستان است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در مراسم نخستین روز جشنواره “قند پارسی” نصیر احمد نور سفیر كبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با بیان این كه جشنواره، 3 موضوع مهم دارد، اظهار كرد: پاسداشت جایگاه فرهنگ و تمدن غزنی، قند پارسی و گرامیداشت استاد “واصف باختری” سه موضوعی است كه با یكدیگر پیوند ناگسستنی دارند.
وی ادامه داد: فرهنگ مسئله با ارزشی است كه هیچ عرصه دیگری با آن برابر نیست. هر كس می تواند سیاستمدار شود اما هر كس نمی تواند فرهنگی شود.
احمد نور با اشاره به این كه در افغانستان در عرصه های مختلف مشكلات وجود دارد، عنوان كرد: ما در امنیت، سیاست، توسعه، آموزش و پژوهش و … مشكل داریم، گرچه بی انصافی است اگر نگوییم در 12 سال اخیر دستاورد های بسیاری هم داشته ایم.
سفیر افغانستان در ایران تاكید كرد: مشكل بزرگ كشور ما، مشكل فرهنگی است و اگر مشكل فرهنگی نداشتیم مشكلات دیگری نبود. امروز در كشورمان مشكلات امنیتی داریم و برای حل آن نیروهای امنیتی داخلی را تربیت كرده ایم و نیروهای خارجی هم سال ها است كه در كشور ما حضور دارند. اما بجای لشكر نظامی و امنیتی به لشكر فرهنگی نیاز داریم.
وی گفت: باید دست به دامن فرهنگیان شویم تا كشورمان را از جهل و تهجر رها سازیم. شرایطی كه تكنولوژی امروز ایجاد كرده است فرصت بسیار خوبی است كه فرهنگیان افغان، در هر گوشه جهان كه هستند با هم تعامل داشته باشند و اهدافشان را به صورت جهان شمول دنبال كنند.
احمد نور در پایان گفت: هر جا كه تعصب و كوته بینی وجود داشته باشد در آنجا ضعف و نابودی است و در طول تاریخ تعصب راه به جایی نبرده است.

همچنین محمد رهبین رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران پیام وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان كه به جشنواره “قند پارسی” فرستاده بود، قرائت كرد.

 منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن