سرور رجایی در «عصری با محمدحسین محمدی»: محمدی به ادبیات کودک و نوجوان عشق می‌ورزد

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: «عصری با محمدحسین محمدی» از ساعت 16 تا 18 پنج‌شنبه، 4 جدی (دی) 1393 در تهران برگزار شد و محمدسرور رجایی و صادق دهقان درباره کارنامه ادبی محمدحسین محمدی سخن گفتند.

Poster M.H.Mohammadi

در آغاز این برنامه، عارف جعفری، مدیر دفتر تهران خانه ادبیات افغانستان به محمدحسین محمدی و خانواده ایشان خیرمقدم گفت و از خاطره‌های مشترک با محمدی در دوره آغازین فعالیت خانه یاد کرد. سپس صادق دهقان و محمدسرور رجایی درباره تلاش‌های ادبی محمدی سخنرانی کردند. در میانه‌های این برنامه، نمایه‌ای از فعالیت‌های محمدی در قالب اسلاید پخش شد. در پایان این نشست، فیلمی پخش شد که در آن، محمدی جایزه خود را از دست بهرام بیضایی در مراسم اهدای جایزه داستانی بنیاد هوشنگ گلشیری دریافت می‌کرد.

Rajayi In Asri Ba M.H (13)

نگران کاهش فعالیت‌های ادبی و فرهنگی محمدی هستم

رجایی در آغاز سخنانش گفت: «وقتی از مهاجرت محمدی به سوئد آگاه شدم، نگران کاهش فعالیت‌های ادبی و فرهنگی محمدی شدم؛ چون تجربه ثابت کرده است که بسیاری از دوستان که از غربتی به غربت دیگر کشانده شده‌اند، خواسته یا ناخواسته، توان‌مندی‌های ادبی‌شان کاهش پیدا کرده است. البته امیدوارم محمدی با پشت‌کاری که از او سراغ داریم، به این مشکل دچار نشود».

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (12)

محمدی، عاشق خستگی‌ناپذیر ادبیات فارسی است

معاون خانه ادبیات افغانستان درباره دوره‌های همکاری با محمدی نیز گفت: «پیش از این‌که با محمدی، همکار باشم، دوست بودیم و خواهیم بود. هنوز اتاق محمدی را در خواب‌گاه دانش‌جویی در تهران از یاد نبرده‌ام که به انبار مجله‌های فرخار و روایت تبدیل شده بود. او به ادبیات فارسی عشق می‌ورزد و خستگی‌‌ناپذیر است. محمدی، دوست بسیار عزیزی است که در برخی از موردها حق استادی بر گردن من دارد؛ چون از نظمی که در کارهایش دارد، در سال‌های صمیمیت و رفاقت، نکته‌های بسیاری آموختم».

Rajayi In Asri Ba M.H (12)

اخلاق، عنصر گم‌شده ادب، فرهنگ و هنر ماست

مدیر امور اجرایی خانه ادبیات در ادامه سخنانش، «اخلاق» را عنصر گم‌شده در ادب، فرهنگ و هنر کنونی کشور دانست و در همین زمینه گفت: «نگرانی من درباره نسل ادبی و فرهنگی امروز افغانستان این است که منتظر فرهنگ، هنر و ادبیات نیست؛ چون امروزه با مدعیان فرهنگی روبه‌روییم و گم‌شده‌ای به نام «اخلاق» داریم. محمدی همیشه اخلاقی رفتار کرده است و به فرهنگ ملی و میهنی و ارزش‌های مردمی جامعه‌اش احترام می‌گذارد. محمدی را با «انجیرهای سرخ مزار» دوست دارم. بیشتر افتخارهایش نیز به دلیل همین کتاب است. محمدی را با «از یاد رفتن» دوست دارم. البته هیچ‌گاه به دلیل رمان «ناشاد»، محمدی را دوست نداشتم. ادبیات، خاصیت بلورینی دارد که هر چه را درونش بریزیم، نشان می‌دهد. جوانان نسل جدید ادبیات ما به پختگی نرسیده‌اند و بسیار زود جوزده می‌شوند. شایسته است نسل جوان از گذشته‌ها بیاموزند و از عزیزانی مانند محمدی یاد بگیرند».

Rajayi In Asri Ba M.H (1)

محمدی هنوز هم به ادبیات کودک و نوجوان عشق می‌ورزد

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های محمدی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: «ویژگی برجسته محمدی این است که هنوز هم به ادبیات کودک و نوجوان عشق می‌ورزد. او در کنار توجه به ادبیات بزرگ‌سال که کار اصلی اوست، از ادبیات کودکان و نوجوانان کشورش غافل نشده است. آثارش در قالب شعر و داستان از سال‌ها پیش منتشر می‌شد و حالا هم مجموعه خوشه‌ها و ملخ و ماه و ماهی کارهای تازه اوست که به ایشان برای انتشار این کارها شادباش می‌گویم».

Rajayi In Asri Ba M.H (4)

 

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (10)

 

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (6)

 

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (28)

 

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (17)

 

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (31)

 

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (30)

 

 

 

asri ba M.H.Mohammadi 1393 (36)

عکس‌: جعفر واعظی و عارف جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن