دکتر احمد عزتی‌پرور: كشورهای قدرتمند فلسفه بزرگ دارند

پایگاه خبری حوزه هنری: نشست پیوند فلسفه و ادبیات معاصر افغانستان با حضور دکتر احمد عزتی‌پرور، نویسنده و مترجم و روح‌الله روحانی، نویسنده و دكترای فلسفه اسلامی در قالب چهل و هشتمین نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغاستان در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

titr

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، احمد عزتی پرور مترجم و نویسنده كشورمان در این مراسم كه پنجشنبه 25 دی ماه برگزار شد، با اشاره به تاثیر فلسفه در توسعه كشورهای پیشرفته، اظهار كرد: فرانسه به این علت كشور بزرگی است كه فیلسوفان بزرگی دارد. تمام مكتب های ادبی اروپا در فرانسه پیدا شده اند و رشد كرده اند. دلیل بزرگ و قدرتمند بودن آلمان نیز فیلسوفان آن هستند. نمی توانیم ماشین بزرگ و قوی بسازیم بدون این كه فلسفه بزرگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: چرا به طور مثال یك آلمانی آرزو ندارد در ایران یا افغانستان زندگی كند اما یك افغان یا ایرانی آرزو دارد در آلمان زندگی كند؟ این مزیت و برتری را این گونه كشورها از كجا پیدا كرده اند. تصور می كنم از فلسفه كشورهاست كه این مزیت را یافته اند.

20150117123447gb-IMG_5928

دکتر احمد عزتی‌پرور: فلسفه و ادبیات دو روی یك سكه‌اند

عزتی پرور خاطرنشان كرد: كشوری قدرتمند است و ادبیات غنی دارد كه فلسفه قوی دارد و بالعكس كشوری فلسفه قوی دارد كه ادبیات غنی دارد. فلسفه و ادبیات دو روی یك سكه هستند و نمی توان گفت كدام اولویت دارند. هرچند من در ذهن خودم فلسفه را اولویت می دهم. چرا كه فلسفه زمینه های زیستن انسانی آباد، آزاد و امن را فراهم می كند و در زمینه این نوع زندگی ادبیات رشد می كند و این ادبیات تبدیل به نمایشنامه، سینما و دیگر هنرها می شود.

20150117123457gb-IMG_5981

دکتر احمد عزتی‌پرور: دوستانم كتاب‌هایم را نمی‌خرند و دشمنانم نمی‌برند

این نویسنده و مترجم كشور افزود: چرا در ایران با بیش از 70 میلیون نفر جمعیت و حدود 30 میلیون شهروند بالای دیپلم تیراژ كتاب ها یك هزار است و همین یك هزار هم طی چند سال به فروش می رسد. من بیشتر كتاب هایم را هدیه می دهم به دوستانم. چرا كه دوستانم كتاب هایم را نمی خرند و دشمنانم نمی برند. اما چرا وقتی خلاصه ای از غزلیات شمس مولوی در انگلستان منتشر شد در عرض 6 ماه بیش از 2 میلیون فروش كرد.

وی با تاكید بر این كه مهم ترین بحث فلسفه، اخلاق است، عنوان كرد: همه فیلسوفان درباره اخلاق و انسان صحبت كرده اند، اروپایی ها در فلسفه متافیزیك ندارند و تمام آموزه های فلسفی شان معطوف به انسان و تربیت انسان بوده است. متاسفانه فلسفه طی سال ها در كشورمان با مردم عجین نبوده است. فارابی، ابن سینا و خواجه نصیر طوسی حرف های زیبایی زده اند اما این حرف ها در كتاب های ما  مانده و در بین مردم راه پیدا نكرده است.

عزتی پرور همچنین گفت: فلسفه همیشه یك جریان زنده است، یونان وقتی زنده و بزرگ بود كه سقراط و افلاطون و ارسطو و دیگر فلاسفه بودند. در حیات فیلسوفانش بود كه یونان یك ابرقدرت شد. نمی توانیم بگوییم روزی در سرزمین ما بزرگانی چون فارابی، ابوعلی سینا و غیره بوده اند و به آن ها دل خوش كنیم. ایران در دوره سامانیان قوی بود؛ چرا كه در آن دوران فیلسوفان بزرگی مانند فارابی، رودكی و … حضور داشته اند.

20150117123458-IMG_5994

دکتر روح‌الله روحانی:  غربت فلسفه در افغانستان، فاجعه است

دکتر روح‌الله روحانی، استاد فلسفه اسلامی نیز با بیان این كه غربت فلسفه در افغانستان فاجعه است، اظهار كرد: كسانی كه فلسفه می خوانند این فاجعه را درك می كنند. وی ادامه داد: با معانی جدیدی كه از ادبیات ارائه می شود، پیوند بین ادبیات و فلسفه خیلی قوی می شود؛ چرا كه متن فلسفی كه می خوانید اگر از آن لذت ببرید و ادبیت داشته باشد، می تواند ادبیات باشد. فیلسوفان مسلمان نیز نظریات بسیار جالبی در باب ادبیات، داستان، قصه و شعر دارند كه این نظریات تحت تاثیر نامه معروف ارسطو در باب شعر است.

این كارشناس فلسفه اسلامی عنوان كرد: اگر بخواهیم پیوند فلسفه و ادبیات را در فلسفه اسلامی جست و جو كنیم باید به سراغ زبان برویم؛ چراكه در زبان فلسفه و ادبیات اتفاق می افتد. باید ببینیم در زبان چه ویژگی هایی وجود دارد. زبان محمل و بستر مشتركی برای فلسفه و ادبیات است.

روحانی اظهار داشت: فیلسوفان مسلمان، شعر را در خیال و محصول قوه تخیل انسان می دانند. تخیل است كه شعر، رمان و قصه را می آفریند. گوهر شعر این است كه بتوانید هر آن چیزی كه حس كرده اید را در قالب زبان به تصویر بكشید. در شعر حتما باید تصویر باشد.

وی با اشاره به تعریف هایی كه فلاسفه اسلامی در باب شعر ارائه داده اند، گفت: فلاسفه اسلامی پیوند نزدیكی بین فلسفه، تفكر و تعقل و شعر برقرار می كنند. ابن سینا می گوید كه شعر به دلیل نزدیك بودن به واقع و كلیت موضوع نزدیك ترین ژانر هنری به فلسفه است.

20150117123456-IMG_5976

20150117123445-IMG_5934

20150117123450-IMG_5945

20150117123449-IMG_5936

20150117123452-IMG_5950

20150117123453-IMG_5952

لینک گزارش نوشتاری:

گزارش نوشتاری نشست پیوند فلسفه و ادبیات در افغانستان

لینک گزارش تصویری:

گزارش تصویری نشست پیوند فلسفه و ادبیات در افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن