در دومین نشست هفتگی خانه ادبیات اعلام شد: افغانستان، مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: دومین نشست هفتگی خانه ادبیات افغانستان در سال جدید خورشیدی، ساعت 5 عصر روز پنج‌شنبه 28 حمل (فروردین) 1393 در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد.

در این برنامه که گردانندگی آن بر عهده صادق دهقان بود، شاعران حاضر در محفل در دو بخش نقد شعر و شعرخوانی شرکت کردند. در بخش نقد شعر، امین نیازی غزلی خواند که محمود تاجیک، عارف جعفری، سرور رجایی، مریم احمدی و صادق دهقان آن را نقد کردند. منتقدان، تجربه‌های نخست شاعری نیازی را قابل ستایش دانستند و راه‌کارهایی برای بهبود این روند بیان کردند. امیر وفا، دومین شاعری بود که شعر نیمایی‌اش را خواند. سرور رجایی، صادق دهقان، عارف جعفری، مریم احمدی، محمد حبیبی، سید علی هاشمی، مهشید حسینی، امین نیازی، سید علی سادات و محمود تاجیک این شعر را نقد کردند. بحث اصلی منتقدان شعر وفا، کلیشه‌ای بودن مضمون، خالی بودن این شعر از تصویرسازی و نیز داشتن مشکل وزنی بود.

بخش شعرخوانی با شعر سید علی هاشمی آغاز شد و در ادامه، حکیم ابراهیمی، مهشید حسینی، محمد حبیبی، رضا اسدی، راضیه حسینی، زهرا جعفری، مریم احمدی، شاهرخ بی‌کران و محمود تاجیک شعر خواندند. دهقان در این نشست پیشنهاد کرد که اعضای بخش شعر موظف شوند هر هفته، مبحثی ده دقیقه‌ای را در بخش شعرخوانی بیان کنند تا همه از آن بهره گیرند که با استقبال روبه‌رو شد و قرار گردید برای عملی شدن آن اقدام شود.

پایان‌بخش دومین نشست هفتگی خانه ادبیات افغانستان، شعرخوانی و سخنان معاون خانه ادبیات بود که با سپاس‌گزاری از برگزارکنندگان جشن‌واره نوروزی گل سرخ در فرهنگ‌سرای خاوران، از برپایی غرفه خانه ادبیات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. رجایی با بیان این مطلب که امسال، افغانستان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند، از آماده‌سازی برنامه‌های ویژه برای حضور پررنگ خانه ادبیات افغانستان در غرفه این نهاد فرهنگی و نیز برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی با نهادهای افغانستانی و ایرانی در نمایشگاه کتاب خبر داد. به گفته مدیر اجرایی و مالی خانه ادبیات، با همکاری نهادهایی مثل رایزنی فرهنگی سفارت افغانستان، خانه ادبیات افغانستان و نشر عرفان، برنامه‌های ادبی، فرهنگی و هنری متعددی در بخش‌های شعر، داستان، ادبیات زنان، موسیقی، سینما، عکس، مطبوعات، دانش‌جویان و طلاب طراحی شده است که هفته بعد نهایی می‌شود و به آگاهی عموم می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن