تجلیل از مقام علامه کاتب

4 تجلیل از مقام علامه کات بروابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: در نشست علمی و فرهنگی مشترکی که خانه ادبیات افغانستان و انتشارات عرفان در سالن میثاق بخش بین¬الملل بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار کردند، هم زمان با رونمایی جلدهای اول تا سوم «سراج¬التواریخ»، از مقام علامه فیض¬محمد کاتب تجلیل شد.
در این نشست که روز پنج¬شنبه 19 ثور (اردی¬بهشت) 1392 برگزار شد و اجرای آن را علی مدد رضوانی، مدیر دفتر تهران خانه ادبیات افغانستان بر عهده داشت، پس از نواخته شدن سرود ملی افغانستان، صادق دهقان، مدیر روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان با بیان فلسفه برپایی این نشست، به حاضران در این برنامه خوش¬آمد گفت.
اولین سخنران این نشست، عبدالله محمدی، رییس پیشین مجمع فرهنگی دانشجویان افغانستان بود که در سخنانی درباره رابطۀ حقیقت و تاریخ مدعی شد کلیشۀ «کاتب، بیهقی زمانه است»، در واقع، غلط است و بر اساسِ تعهد به حقیقت، به جرأت می¬توان گفت کاتب بر بیهقی تقدم دارد. او با بررسی منطق حقیقت در تاریخ¬نگاری فارسی، بررسی سراج را نه در تاریخ¬نگاری افغانستان، بلکه در تاریخ¬نگاری فارسی لازم دانست. محمدی با بررسی ویژگی¬های تاریخ¬نگاری کاتب، نقاط اشتراک وی را با تاریخ نگاری بیهقی برشمرد و به نقطۀ جدایی آن دو اشاره کرد.
در ادامه این نشست، دکتر محمدسرور مولایی، مصحح جلدهای سوم و چهارم «سراج¬التواریخ» منتشر شده در انتشارات امیری، با اشاره به شباهت¬های کاتب و بیهقی، به ظرفیت¬های موجود در این کتاب برای فهم تاریخ معاصر افغانستان پرداخت و تحقیق بیشتر را در آن ضروری دانست. مولایی از تلاش¬های طاقت-فرسای کاتب در ثبت تاریخ افغانستان یاد کرد و گفت: «شاید کسی را نتوان پیدا کرد که چنین با پشتکار و همت به ثبت داده¬های تاریخی بپردازد».
مولایی با اشاره به برگزیده شدن غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، جایگاه غزنی را در فرهنگ و ادب فارسی یادآور شد و از بی¬توجهی مقامات دولتی افغانستان در طول هشت سال فرصت ممکن برای بازسازی غزنین به شدت انتقاد کرد.
سید ابوطالب مظفری، شاعر و منتقد ادبی، سومین سخنران این محفل بود که درباره شیوه خوانش «سراج التواریخ» به عنوان اثر تاریخی دارای سبک نگارشی ویژه سخن گفت و این اثر را «شاهکار هنری کاتب» نامید.
در پایان برنامه، زهرا حسین¬زاده، قنبرعلی تابش، صادق دهقان، محسن سعیدی، عارف جعفری، جعفر واعظی، روح¬الله روحانی، علی¬رضا جعفری و محمدحسین فیاض شعر خواندند.
جلدهای اول تا سوم «سراج¬التواریخ» که محمدابراهیم شریعتی آن را در انتشارات عرفان چاپ کرده است، در زمستان گذشته در دانشگاه ابن¬سینا در کابل رونمایی شده بود و اکنون در تهران رونمایی شد. جلد چهارم این اثر تاریخی را نیز انتشارات امیری در سال 1390 در کابل چاپ کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن