بود و نبود نشریه‏‌های فرهنگی مهاجران

محمدسرور رجایی

چندسالی است که نشریه‏‌های گران‌سنگ فرهنگی‌ادبی مهاجران منتشر نمی‏‌شود؛ درحالی‌که تعاملات فرهنگی فرهنگیان ایران و افغانستان، هم در محافل‏ فرهنگی و هنری و هم در رسانه‏‌های تصویری و مکتوب، به جایگاه مطلوبی رسیده‏‌اند.
اگر نگاهی به تعطیلی‌رسیدن اجباری نشریات فرهنگی مهاجران بیندازیم، کار سختی نکرده‏‌ایم. به‌تعطیلی‌رسیدن اجباری مجلۀ وزین و پر‌طرف‌دار «خط سوم» از موسسۀ فرهنگی «دُرّ دری» و مجله‏‌های فخیم «فرخار» و «روایت» دو نشریه ادبی در قلمرو شعر و داستان از «خانه ادبیات افغانستان» و بسیاری از نشریات فرهنگی دیگر جای تامل و نگرانی بسیار دارد. درحال‌حاضر فرهنگیان مهاجر غیر از دو نشریه‏‌ای که برای کودک و نوجوان مجله‏‌های «باغ» و «کودکان آفتاب» منتشر می‏‌کنند، نشریه فعالی دیده نمی‏‌شود.
سوگ‏مندانه بنویسم که این دو نشریه کودکان هم دچار بی‏‌مهری قرار گرفته و به‌سختی نفس می‏‌کشند. در روزگاری نه‌چندان‌دور که مهاجران به رسانه‏‌های تصویری و مکتوب دسترسی نداشتند، همین نشریه‏‌هایی که دیگر نیستند، زبان و رسانۀ مهاجران بود. یقینا بسیاری از دوستان و مسئولان محترم امور مهاجران، خواسته یا ناخواسته گاهی نگاهی به این نشریه‏‌ها می‏‌انداختند و از وضعیت فرهنگی، هنری و اجتماعی مهاجران باخبر می‏‌شدند.
از اینکه در وضعیت فعلی زمینه‏‌های همدلی بسیاری با مهاجران فراهم شده خشنودیم؛ اما هنوز خلأ نشریه‏‌های فرهنگی‌ادبی مهاجران به‌شدت احساس می‏‌شود. در چنین‌وضعیتی اگر نشریات افغانستانی مثل سال‌های نه‌چندان‌دور منتشر می‏‌شدند، همراه با رسانه‏‌ها می‏‌توانستند تغییر رفتارها و گفتارهای ما را سرعت‏ ببخشد.
گاهی می‏‌بینیم که هزینه‏‌هایی بسیار زیاد و دور از ذهن، صرف اموری می‏‌شود که هیچ سودی برای مهاجران ندارد. کاش بخشی از این هزینه‏‌ها صرف امور فرهنگی مهاجران شود تا فواید اثرگذار آن بیشتر در جامعه ما دیده شود. کاش حامیان بخش فرهنگی به این امر توجه کنند که کار حرفه‏‌ای، معاش و امنیت حرفه‏‌ای هم می‏‌خواهد. فرهنگیان و هنرمندان ما به کارهایشان حرفه‏‌ای می‏‌نگرند؛ اما معاش و امنیت حرفه‏‌ای ندارند. مسئولان محترمی که می‏‌کوشند گره‌گشای همدلی‏‌های بیشتر باشند، در قدم اول می‏‌توانند به این معضل کلان توجه ویژه کنند.

منبع: روزنامه شهر آرا چاپ مشهد- ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن