بازسازی فرهنگی؛ مطالبه یک شاعر از رییس جمهوری آینده افغانستان

خبرگزاری تسنیم: ابوطالب مظفری شاعر مهاجر افغانستان از انتشار «پایتخت پری‌ها»‌نگاهی به شعر ۱۵۰ سال اخیر افغانستان تا نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت:‌ اهل فرهنگ افغانستان در آستانه انتخابات بازسازی فرهنگی را مهمترین مطالبه خود از دولت جدید می‌دانند.
ابوطالب مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، از انتشار تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «پایتخت پری‌ها» خبر داد و گفت: این کتاب به سفارش انجمن شاعران ایران تألیف شده است،‌ در این کتاب گزیده‌ای از شعر شاعران 150 سال اخیر افغانستان بررسی شده است‌، هم‌چنین نمونه‌ای از اشعار و زندگی‌نامه هر یک از شاعران نیز ذکر شده است.مظفری به مقدمه‌ این کتاب اشاره کرد و گفت:‌ در مقدمه نیز سیر شعر و تفکر شاعران طی این سال‌ها در افغانستان بررسی شده است. شاعران افغانستان طی 150 سال اخیر،‌ شاعران مطرحی بوده و شعر خوبی داشته‌اند، از شاعران غزل سرای مقاومت گرفته تا شاعرانی با تفکرهای مختلف چپ و راست، که در قالب‌های مختلف شعر نیمایی و… سروده‌اند.

این شاعر مقاومت افغانستان با اشاره به ویژگی‌های شعر فارسی در 150 سال اخیر افغانستان تصریح کرد:‌ شعر افغانستان در این دوره طولانی‌، فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته و تحولات بسیار گوناگونی از سر گذرانده است، در دوره‌ای شعر کلاسیک غالب بوده و در دوره‌ای نوعی مخلوط سنت و سبک هندی و… غالب بوده است. تا اینکه در دوره مشروطیت تغییری در نگرش شاعران به وجود آمد،‌ شاعران از نگرش تغزلی به شعر اجتماعی رجعت کردند و شعر رواج خاصی می‌یابد، شاعران اجتماعی و شاعران مبازر در دهه چهلم نوعی رجعت به شعر کلاسیک پیدا می‌کنند که در صدر همه آن‌ها خلیل‌الله خلیلی قرار دارد.

وی ادامه داد:‌ دهه 60،‌ نوروشنفکران چپ‌گرا نوعی ادبیات تبلیغی و کارگری را با شعر نیمایی و سپید آمیخته می‌کنند، و در دهه 70 شعر مقاومت اوج می‌گیرد،‌ پس از آن شعر مهاجرت نیز وارد شده و به اوج خود می‌رسد،‌ هر دوره‌ای بسته به ساختار خود شاعران خوبی داشته است‌، موفق‌ترین این دوره ها اما دهه 70 است که شعر مقاومت و شعر مهاجرت بروز و ظهور یافته است. چون در این دوره جابه‌جایی‌ها و مهاجرت‌ها مضمون شعر شاعران را تغییر داده است،‌ و نوعی نوگرایی در ساختار و بیان دیده می‌شود،‌ هم‌چنین تعداد شاعرانی که به میدان وارد می‌شوند در این دوره افزایش داشته و فصل تازه‌ای در شعر افغانستان به وجود می‌آورند.

مظفری با بیان این مطلب که منظور از شعر معاجرت،‌ شعری است که توسط شاعران مهاجر افغان در ایران سروده شده است،‌ چرا که در کشورهای دیگر شعر مهاجرت رونق چندانی نداشته است. این شاعر مهاجر افغان که چندی پیش به افغانستان سفر کرده بود،‌ با اشاره به اوضاع فعلی افغانستان در حوزه فرهنگ گفت:‌ افغانستان این روزها درگیر انتخابات است و کلیه مسائل تحت‌الشعاع انتخابات قرار گرفته است‌، در حوزه فرهنگی نیز آن چیزی که بیشتر مشاهده می‌شد،‌ رونق گرفتن چاپ کتاب بود‌، ناشران بسیاری وارد این عرصه شده و نسبت به چاپ کتاب اقدام کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستید،‌ مهمترین مطالبه‌ای که اهل فرهنگ افغانستان ار رئیس جمهور آینده دارند،‌ چیست‌؟ گفت:‌ مهمترین مطالبه ما حمایت از فرهنگ است، در دهه قبل، کار حمایتی از فرهنگ و ادبیات صورت نمی‌گرفت، به دلیل اینکه بیشتر اولویت با مسائل امنیتی و سیاسی بود، آنچه در نگاه دولتمردان افغانستان مهم بود، این بود که نوعی امنیت را به جامعه بازگردانند و ساختار دولتی را سر و سامان دهند، فرهنگ به نوعی به حال خود رها شده بود، این دوره اما مهمترین مطالبه اهل فرهنگ،‌ بازسازی فرهنگی است.

منبع

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/291587

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن