اخراج شاعر افغان از دانشگاه اولین جواب عملی اعطای حق شهروندی ایران به نخبگان مهاجر افغانستان

قنبرعلی تابشتابش شاعر مهاجر افغان که در مقطع دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با هزینه شخصی تحصیل می‌کرد،‌ مهر ماه امسال به دلیل طولانی شدن اقامت در ایران از این دانشگاه اخراج شد،‌ در حالیکه ویزای وی اجازه اقامت او در ایران را می‌داد.

قنبرعلی تابش شاعر افغان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، با اشاره به موضوع اخراج از مقطع دکترای رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ با آغاز سال تحصیلی پنجم مهرماه سال جاری برای انتخاب واحد در ترم دوم مقطع دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به دانشگاه مراجعه کردم که در این مراجعه مسئولان مطرح کردند که با توجه به طولانی شدن اقامت در ایران مجاز به تحصیل در دانشکده علامه طباطبایی و در هیچ یک از دانشگاه‌های ایران نیستم.در حالیکه ویزای من به لحاظ اقامتی مشکلی نداشت.

وی افزود: این موضوع برای من بسیار جای تعجب داشت‌، هم‌چنین چرا مسئولان وزارت علوم یک ترم پس از تحصیل من در مقطع دکترا و در زمانی که تنها 7 ماه به پایان تحصیلم باقی است باید این را به من اعلام کنند؟ من برای تحصیل در این دو ترم دانشگاه هزینه‌ای معادل 13 میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت کرده‌ام که آن را به سادگی به دست نیاورده‌ام،‌ بلکه دو تن از برادران من که در تهران به کارگری مشغول هستند‌، آن را تقبل کرده‌اند.

تابش تصریح کرد: دانشگاه علامه‌طباطبایی سال گذشته که برای ثبت نام مراجعه کردم می‌بایست‌، در این زمینه از وزارت علوم استعلام می‌کرد که اگر مشکلی بود،‌ همان‌ زمان به من اطلاع می‌دادند‌، اما اکنون من باید برای اهمال دانشکده متحمل ضرر و خسارت شوم.

وی با بیان این مطلب که عده‌ای از دوستانم از جمله محمدحسین جعفریان پیگیر رفع مشکلات من بودند‌، گفت: پس از یک ماه از اعلام دانشکده مبنی بر اخراج من،‌ دوستان با پیگیری‌های فراوان به من اطلاع دادند مشکلم برطرف شده است،‌  اما در مراجعه دوم نیز مشکل من برطرف نشد،‌  بلکه به من گفتند‌،  دو سال به کشور خود بازگرد و پس از دو سال ما به تو در یک رشته بورسیه ارائه می‌کنیم. اما برای من عملا غیر ممکن است که پس از دو سال دوباره بازگردم و از ابتدا در یک رشته دیگر تحصیل کنم.

تابش افزود: من مطرح کردم که اجازه دهند دو ترم باقی مانده از درسم را ادامه دهم و پس از آن برای نگارش رساله دکترا به افغانستان مراجعت کرده و پس از نگارش تنها پایان نامه را ارائه می‌کنم و به موطن خود برای خدمت بازمی گردم‌،  اما نپذیرفتند. اکنون مشخص نیست وعده‌ای که برای دو سال آینده به من می‌دهند‌، تا چه اندازه جدی است؟ دو سال دیگر شاید مسئولان وزارت علوم در زمینه امور کنسولی سیاست دیگری را اتخاذ کنند.

وی با بیان این مطلب که قبل از ثبت نام در این رشته پیشنهاد‌هایی از دانشگاه‌‌های تاجیکستان،‌ هند،‌ مالزی و … داشتم،‌ گفت:‌ هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها بسیار اندک‌تر از هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایران می‌شد‌، اما به دلیل اشتراکات زبانی‌ و دینی و هم‌چنین فضای جمهوری اسلامی ایران هزینه بالاتر را بر خود تحمیل کرده و در ایران ماندم.

تابش در پایان گفت: اکنون هیچ راه دیگری برایم باقی نمانده است،‌ مجبورم به کشورم بازگردم و یا برای ادامه تحصیل در یکی از کشورهای دیگر از جمله هند‌، مالزی‌ و حتی کشورهای اروپایی اقدام کنم.

این روزها جمعی از شعرا و اهالی ادب به دنبال این هستند که دولت جمهور ی اسلامی تمهیدی به منظور آسان‌سازی مهاجرت نخبگان کشورهای همسایه به ایران را در دستور کار خود قرار دهد. در این زمینه علی جنتی قول مساعدت و پیگیری داده بود. در مقابل این دیدگاه اهالی فرهنگ، اخراج یک دانشجوی افغان در مقطع دکترا که با هزینه شخصی در ایران تحصیل می‌کنند و دست بالایی در عرصه شعر و ادبیات دارد اقدامی جالب به نظر می‌رسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن