آیین گشایش نهمین جشن‌واره «قند پارسی»  ـ 4 معاون رئیس جمهوری افغانستان در پیام به نهمین جشن‌واره «قند پارسی»: تنوع زبانی ملی در افغانستان نشانه هم‌زیستی فرهنگی است

آیین گشایش نهمین جشن‌واره «قند پارسی»  ـ 4

معاون رئیس جمهوری افغانستان در پیام به نهمین جشن‌واره «قند پارسی»:

تنوع زبانی ملی در افغانستان نشانه هم‌زیستی فرهنگی است

 

روابط عمومی خانه ادبیات افغانستان: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در پیام خود به نهمین جشن‌واره ادبی «قند پارسی» در تهران از نهادهای فرهنگی و ادبی افغانستان در دنیای مهاجرت خواست برای تقویت و توسعه زبان‌های ملی در داخل کشور گام‌های مؤثری بردارند.

نهمین جشن‌واره «قند پارسی» به همّت خانه ادبیات افغانستان ساعت 14 چهارشنبه 16 اسفند (حوت) 1396 با حضور اهل فرهنگ و ادب افغانستان و ایران در سالن سوره حوزه هنری تهران آغاز به کار کرد. در آیین گشایش این همایش بزرگ ادبی، دکتر اسدالله امیری، مسئول بخش فرهنگی، اجتماعی و جوانان دفتر معاونت ریاست جمهوری افغانستان پیام سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان را خواند. دانش در پیام خود به نهمین جشن‌واره ادبی «قند پارسی» با بیان این‌که حوزه زبان فارسی در گذشته همواره قلمرو مدارا، تساهل و تسامح دینی، فرهنگی و سیاسی بوده، چنین آورده است: «درد انسان امروز، درد جدایی‌ها و فاصله‌هاست. درد انسان فارسی‌زبان نیز درد ناهم‌دلی‌ها و نامهربانی‌هاست. آموزه اصلی مهم زبان و فرهنگ فارسی از گذشته‌های دور، هم‌زبانی نبوده است، بلکه داعیه هم‌دلی و مهربانی بوده است. ما امروز درد هم‌زبانی نداریم، بلکه درد هم‌دلی داریم. به همین دلیل، خشونت‌های بی‌مانند در حیات جمعی ما راه یافته است و این درد بزرگ درمان نمی‌پذیرد».

معاون ریاست جمهوری افغانستان با ستایش از بالندگی «ادبیات مهاجرت»، آن را زبان بُرَّنده و نقش‌آفرین در تمام گفتمان‌ها و تحولات داخل کشور دانسته و نوشته است: «زبان و فرهنگ بومی ما در معرض هجوم واژگانی است که چنان تندبادی به پیش می‌آید و اگر دیر بجنبیم و به خود نباشیم، یقینا پیروزی از آنِ مهاجمان خواهد بود. ما همگی به ‌خوبی می‌دانیم که گستره و استغنای زبانی به دست نمی‌آید مگر این‌که متونی فخیم در دامان جریان ادبی آفریده شود. در واقع، خلاقیت و آفرینش متون ادبی است که واژگان و بسترها و فضاهای جدیدی را بر قلمرو قدرت زبانی می‌افزاید و به سمت افق‌های جدید و کشف الفاظ و معانی پیش می‌برد».

سرور دانش در بخش دیگری از پیام خود درباره تلاش‌های «خانه ادبیات افغانستان» گفته است: «خانه ادبیات افغانستان» از جمله نهادهایی است که در فضای مهاجرت قد برافراشته است. گستره فعالیت «خانه ادبیات افغانستان» نسبت به امکانات و فضای مهاجرت کاری طاقت‌فرساست. از همین روی، فعالیت‌های این نهاد فرهنگی چه در قالب جشن‌واره ادبی «قند پارسی» و چه در قالب کار مطبوعاتی و سلسله نشست‌های «شب‌های کابل» قابل قدر و ارج‌گذاری است».

معاون رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به اقدام «خانه ادبیات افغانستان» در نکوداشت محمد‌شریف سعیدی افزوده است: «سعیدی، اندیش‎ورزی شریف است که با طبعی بلند و اندیشه‌ای ژرف و با درد و درکی عمیق در ادبیات ما خوش درخشیده و پابه‌پای رنج مردمش دویده است. سعیدی، شاعری است که هم در تنوع قالب‌ها و ساخت‌های نو شعری قابل ستایش است و هم در باریک‌بینی‌های محتوایی و به‌روز بودنش هم‌پای تحولات جامعه و مردمش. سعیدی به عنوان آشنا و یار دیرینه همه ما، در همه عرصه‌های فرهنگی، ادبی و مطبوعاتی حضوری چشم‌گیر و دیرپا داشته است؛ از روزگاران سخت و دشوار، اما شیرین «گل‌بانگ» و «هفته‌نامه وحدت» تا «سراج» و «دُرّ دَری» و «خط سوم» و «ادبیات معاصر» و همه مراکز و محافل ادبی از قم، تهران و مشهد تا کابل، هرات، بامیان و بلخ و تا شهرهای اروپا و مناطق دیگر».

دانش در بخش دیگری از پیام افتتاحیه «قند پارسی»، چهار خصوصیت را برای ادبیات فارسی برشمرد که عبارتند از: روحیه ستم‌ستیزی و عدالت‌خواهی؛ صلح‌طلبی و خشونت‌ستیزی؛ مدارا، رواداری و تکثّرپذیری و در پایان، مردم‌مداری و عریان ساختن دردها و زخم‌های دل و جان توده‌های رنج‌دیده مردم. وی این ویژگی‌ها را یکی از عوامل رنسانس فکری و سیاسی در جهان دانست و اظهار امیدواری کرد ادبیات چنین نقشی در افغانستان ایفا کند.

سرور دانش در پایان پیام خود، تنوع زبانی در افغانستان را یکی از پیش‌زمینه‌های هم‌زیستی فرهنگی دانست و گفت: «امروز در افغانستان، خوش‌بختانه در حوزه زبانی از تنوع و غنای خاص فرهنگی برخوردار هستیم. در قانون اساسی ما از هشت زبانِ پشتو، دری، اوزبیکی، ترکمنی، بلوچی، پشه‌ای، نورستانی و پامیری نام برده شده است و در کنار این‌که پشتو و دری، زبان‌های رسمی دولت است، هر یک از زبان‌های دیگر هم در ساحت‌های مربوط خود به حیث زبان سوم، رسمی است. از سوی دیگر، دولت افغانستان به حکم قانون اساسی مکلّف است برای تقویت و توسعه همه زبان‌های کشور برنامه‌های مؤثری را طرح و تطبیق کند. تنوع زبانی ملی ما ظرفیت بالای فرهنگی کشور را نشان می‌دهد و نشانه‌ای است از هم‌زیستی فرهنگی و تقویت فرهنگ هم‌پذیری و رواداری. با این حال، متأسفانه باید گفت که در زمینه تقویت و توسعه زبان‌های ملی در داخل کشور کاری شایسته و درخور صورت نگرفته است. امیدواریم نهادهای فرهنگی و ادبی ما در مهاجرت بتوانند در رفع این خلأ‌ها نیز گام‌های مؤثری بردارند».

اختتامیه نهمین جشن‌واره «قند پارسی» ساعت 14 پنج‌شنبه 17 اسفند (حوت) 1396 در سالن سوره حوزه هنری تهران شروع می‌شود و با نکوداشت محمدشریف سعیدی و اعلام نام برندگان و شایستگان قدردانی در بخش‌های شعر و داستان به کار خود پایان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن